اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها
اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

این هم از عزاداری های ما! / عکس

وبلاگ «جوان اراکی»: قربون امام حسین(ع) برم و پابوس تموم عزادارهاش هم هستم.ولی مگه نوشتن و یا طرح هرچیزی پشت شیشه ماشینها جرم نیست؟ اینجوری هم دید راننده ماشین کم می شه هم حواس ماشین عقبیها پرت می شه. ضمنا امام حسین(ع) و یارانشون مبارزه کردند تا خوبیها رو واسه ما ترویج بدن آخه چرا فحش برادر من؟... 

برادران نیروی انتظامی به همتون که توی ایام سوگواری آقا ابا عبدا... الحسین(ع) واقعا زحمت کشیدید خسته نباشید می گم ولی کاش به این موضوعات که عده ای با نام عزادار حسینی آرمانهای آن امام بزرگوار را به شبهه می کشانند نیز کمی توجه می کردید.چرا که اخیرا دیده می شود عزاداریها به یک عزاداری نمادین مبدل شده،عزاداری حسینی تنها هیئتها،تعزیه ها، دسته ها و ... نیست در پای آن هیئتها ما آخرین مدل آرایش،میکاپ عروس،دیزاین ناخن و فشن هیر و ... را نیز شاهد بودیم. در این روزها دیده می شد که خودرویی که صدای نوحه یا حسینش گوش فلک را کر می کرد و پسری با موهای یکی به سمت شرق و دیگری به سمت غرب سوار بر آن ویراژ می داد و کمی جلوتر برای دختری با لباس تنگ و آرایش نامناسب بوق می زد.............در جایی دیگر صفی از نذری را می دید که مردمی سیه پوش در آن صف ایستاده بودند آنانی که در جلوی صف بودند که افراد ضعیفتر را له می کردند تا زودتر سهم خود را از نذری امام حسین(ع)دریافت کنند و آنانی که در عقب صف بودند صدای صحبت کردنشان در خصوص آدرس دیگر نذریها و گاهی صدای خنده شان به عرش می رسید.براستی آیا امام حسین(ع) و یارانش جان خود را فدا کردند که ما فقط برایش هیئت و گلدسته راه بیندازیم؟


و این هم عکسی در همین زمینه از اراک



احداث پارک بانوان اراک در پیچ و خم تملک زمین

احداث پارک بانوان اراک به دلیل مشکلات تملکی پیشرفتی نداشته است.

اشرف بهادری نایب رییس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اراک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی، در خصوص پیشرفت پارک بانوان اراک اظهار داشت: اخیرا از کمیسیون حقوقی شورای شهر درخواست شده است که رسیدگی به این طرح و پروژه را در دستور کار خود قرار دهد تا هر چه سریعتر وضعیت آن مشخص شود.


وی با اشاره به اینکه "در نظر داریم که این پارک در 30 هکتار احداث شود" افزود: 15 هکتار زمین در نظر گرفته شده برای احداث پارک در تملک شهرداری است و در ارتباط با پلاک‌های باقی مانده ستادی تشکیل شده است تا گزارشی از وضعیت آن و مراحل تملک اراضی باقی مانده به شورا ارائه شود.

بهادری تصریح کرد: بحث مالکیت و زمین آن مدنظر است تا شهرداری 15 هکتار باقی مانده را تملک کند و 30 هکتار زمین مورد نظر در اختیار باشد. تنها دلیل این تاخیر بحث مالکیت و زمین آن بوده است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اراک با بیان اینکه "برخی نظر داشتند که پارک در 15 هکتاری که در تملک است احداث شود" عنوان کرد: با این پیشنهاد موافقت نشد چراکه 15 هکتار برای احداث این مجموعه و طرح مدنظر ما کافی نیست و ستاد تشکیل شده، پیگیر موارد بر سر راه احداث پارک است. احتمالا هفته آینده گزارش این ستاد در کمیسیون حقوقی ارائه خواهد شد و وضعیت آن مشخص می‌شود.

طرح زیست محیطی گاز رسانی به کوره های آجرپزی اراک آغاز شد

ایرنا- عملیات اجرایی طرح زیست محیطی گازرسانی به کوره های آجرپزی مرزیجران اراک به عنوان یکی از مصوبات محوری کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای اراک که چندی پیش با حضور معاون رییس جمهوری برگزار شد،روز دوشنبه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل شرکت گاز استان مرکزی در این مراسم گفت: این طرح با هدف گازرسانی به 20 کوره آجرپزی منطقه مرزیجران اراک و مهار و کاهش آلاینده های آنها آغاز شده و مدت اجرای آن شش ماه است.

«محسن کهوند» افزود: برای گارزسانی به این کوره های آجرپزی ، 12 هزار متر شبکه و دو عدد ایستگاه تقلیل فشار تی بی اس و سی جی اس به ظرفیتهای 10 و 20 هزار متر مکعبی ایجاد می شود.


وی توضیح داد: بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک که با حضور دکترابتکار برگزار شد 35 میلیارد ریال اعتبار از منابع استانداری مرکزی و مشارکت کوره داران برای گازرسانی پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی خاطرنشان کرد: کوره های آجرپزی مرزیجران سالانه 25 تا 30 میلیون لیتر مازوت مصرف می کنند که با توجه به برابری ارزش حرارتی مازوت و گاز به همین میزان گاز جایگزین سوخت این واحدها خواهد شد.

کهوند ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت سوخت گاز پایین تر از مازوت است برای کوره داران مقرون به صرفه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: مطالعات مهار آلایندگی کوره های آجرپزی به عنوان یکی از کانونهای بحران آلودگی هوا از سال 83 با همکاری مرکز پژوهشهای استانداری ، کارگروه صنعت و معدن و کارگروه آلودگی هوا کلید خورده و پیشنهاداتی چون ایجاد شهرک سفال و انتقال واحدهای آلاینده به آن، تثبیت واحدها و گازرسانی به انها و بحث ارتقای فناوری پیگیری و مطرح شده است.

  ادامه مطلب ...

انصاری: طرح ترافیک در مرکز شهر اراک باید اجرایی شود

تسنیم: مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی گفت: طرح ترافیک در مرکز شهر باید اجرایی شود تا از میزان آلودگی هوای ای منطقه کاسته شود.

به گزارش تسنیم از اراک، امیر انصاری در بازدید از سرپرستی خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی اظهار کرد: خودروها سهم به سزایی در آلایندگی هوا دارند که طرح هایی مختلفی برای کاهش آلایندگی آنها پیشنهاد شد که از جمله آنها اجرایی کردن طرح ترافیک در مرکز شهر بود که شورای ترافیک این کار را انجام نداد.

وی با درخواست از شهرداری و شورای شهر تصریح کرد: درخواست سازمان حفاظت محیط زیست از شهرداری و شورای شهر این است روزهایی را به عنوان طرح زوج و فرد در مرکز شهر اعلام کنند زیرا این طرح ثاتیر های مثبتی دارد که متاسفانه تا کنون عملیاتی نشده است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی گفت: قرار گرفتن استان در مجاورت شهر های بزرگ سبب سر ریز جمعیت و صنعت به این استان شده و از طرفی در مسیر خطوط ارتباطی شرق - غرب و شمال - جنوب و در مسیر انتقال خطوط آب و برق و گاز قرار گرفته که هرکدام از این عوامل به نوبه خود محیط زیست استان را با خطر جدی مواجه می کند و آثار و تبعات بد آن گریبانگیر استان شده است.

وی با اشاره به تعداد روزهای آلوده استان افزود: تعداد روزهای هوای آلوده در شهرهای اراک، شازند، ساوه و دلیجان بیش ار 50 درصد روزهای سال است و آب و خاک و سایر منابع نیز در معرض تهدید و تخریب است.

انصاری تصریح کرد: خشکسالی های متعدد و تغییر میزان کمی آب و افت آب های زیرزمینی و ورود پساب ها، منابع زیرزمینی را در معرض تهدید و تخریب قرار داده است.

وی گفت: بر اساس قوانین بالا دستی چشم انداز 1404، محیط زیستی سالم است که محور آن انسان سالم است و آلودگی هوا از برنامه 5 ساله دوم به بعد در اولویت پیگیری بوده و اراک به عنوان شهری با هوای آلوده شناخته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی افزود: سال 86 طرح جامع آلودگی هوا اراک مورد توجه قرار گرفت در این طرح برای کاهش آلودگی هوای در بخش حمل و نقل ساخت تقاطع های غیر هم سطح در دستور کار قرار گرفت که در حوزه صنعت، صنایع داخل شهر مانند آلومینیم باید به بیرون شهرمنتقل شوند که به دلیل کمبود اعتبارات این طرح اجرایی نشده است .

وی با اشاره به جلسات و کارگروهای کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: 70جلسه برای کاهش آلودگی هوا از سال 86 تا کنون داشته ایم که بخش عمده آن از سال 89 به بعد با افراد متولی این کار مانند شهرداری، شورای شهر، صنایع و شرکت گاز، سمن ها، نماینده ها و استاندار و غیره تشکیل شد که محیط زیست به عنوان دبیر جلسه حساسیت ها و خواست های مردم را منتقل کرد.

انصاری گفت: این جلسات و کارگروه ها نتایج خوبی داشته و منجر به احداث 5 تقاطع غیر هم سطح احداث شد و 7 تقاطع غیر هم سطح دیگر نیز در حال احداث است.

وی افزود: در حوزه مدیریت پسماند جلسات متعددی گذاشته شد که با توجه به اضافه شدن دو شهر کرهرود و سنجان به اراک طرح مدیریت پسماند باید توسعه پیدا کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی با اشاره به اولویت های این سازمان برای شهر اراک تصریح کرد: اولویت محیط زیست اراک، کاهش آلودگی هوا، مدیریت پسماند و حفظ فضای سبز موجود و افزایش آن است.

وی تفکیک از مبدا زباله ها در اراک را زیر 5 درصد دانست و گفت: این رقم بسیار کمی است و شهرداری باید در این زمینه تلاش بیشتری نماید، زباله طلای کثیف است و نباید دفن شود بلکه باید بازیافت شده و به چرخه طبیعت بازگردانده شود.

انصاری با اشاره به درصد خودرو های مرکز شهر افزود: در مرکز شهر می بایست 70 درصد خودروها عمومی و 30 درصد شخصی باشد که این در اراک کاملا برعکس است و 86 درصد خودروها شخصی و 14 درصد خودروها عمومی است.

وی تصریح کرد: تعدادی از اتوبوس های شرکت واحد نیز گازوئیل سوزند و استانداردهای محیط زیست را ندارند و  متولی این کار شهرداری است که باید همکاری کند و از سهم 48 درصدی آلودگی خودروها بکاهد.

تفویض اختیار کامل به مدیران مناطق شهرداری اراک از سوی عباسی

مهر: شهردار کلان شهر اراک با تفویض اختیار کامل به مدیران مناطق شهرداری گفت: این امر باعث می شود که تمامی مسائل مربوط به منطقه در همان منطقه رفع و رجوع شده و از سرگردانی ارباب رجوع در شهرداری مرکز جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ابراهیم عباسی عصر روز یکشنبه در اولین جلسه شورای اداری در سالن جلسات شهرداری با اشاره به وظایف سازمانهای تابع شهرداری افزود: هر سازمان باید نسبت به تامین درآمد سازمان خود اقدام کند و از لحاظ مالی متکی به شهرداری مرکز نباشند.

وی همچنین ضمن تاکید بیشتر بر فعالیت های مدیران در مجموعه شهرداری که منجر به افزایش رضایت شهروندان از عملکرد شهرداری می شود خاطرنشان کرد: خانواده بزرگ شهرداری باید با تلاش بیشتر به فعالیت های خود ادامه دهند تا با ارائه خدمات قابل توجه شاهد پیشرفت و آبادانی هر چه بیشتر شهر اراک باشیم.

عباسی همچنین با اشاره به تاسیس معاونت حمل و نقل و ترافیک افزود: معاونت حمل و نقل و ترافیک  یکی از جدیدترین معاونت های شهرداری اراک است که در راستای کلان شهر شدن شهر اراک در شهرداری اراک راه اندازی شده است.

  ادامه مطلب ...

سایه سنگین بی مهری بر بازار تاریخی اراک

ایرنا-سمیه بصیرت - مژگان حیدری: هر روز شکسته تر و فرسوده تر می شود، سایه سنگین بی مهری ها و کم توجه ای ها، نیشتری است که هر روز جراحتی جدید بر پیکرش می زند اما صبورانه با خاطراتی به وسعت دو قرن هنوز برپاست و حرفهای زیادی برای گفتن دارد.


مجموعه تاریخی بازار اراک نمونه ای ارزشمند از شهرسازی هنر معماری اوایل قرن 13 است که بنای اولیه آن را سپهدار اعظم، حاکم اراک گذاشت و در سال ‎ 1228ه. ق توسط یوسف خان گرجی والی منطقه تکمیل شد.



این بنا با 14 هکتار مساحت به عنوان آخرین نمونه معماری ایرانی - اسلامی با استفاده از آجر، گچ، آهک و خاک رس ساخته شده و هنر معماری آن زمان را به نمایش گذاشته است.


این مجموعه تاریخی ارزشمند بصورت دو راسته عمود برهم ساخته شده و طول آن در جهت شمال به جنوب ‎ 720متر و در جهت غرب به شرق حدود ‎ 200متر است.


بازار اراک یکی از نمونه های شهرسازی و معماری تاریخ ایران در زمان فتحعلی شاه قاجار است که از بدو تاسیس به عنوان کانون محوری خدمات اقتصادی، نبض ارتباطات اجتماعی و قطب تجاری فرش ایران با برند ساروق در قلب کشور مطرح بوده و امروز نیز جایگاه و کار ویژه های خود را در شریان اقتصادی و فرهنگی اراک حفظ کرده است.


این مجموعه در سال 1355 با شماره ثبت 1285 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و ایجاد شهرداری بافت تاریخی اراک با این امید شکل گرفت که مجموعه بازار و بافت قدیمی اطراف آن به عنوان شاکله اصلی هسته مرکزی شهرسلطان آباد (اراک) حفظ و ضمن احیای داشته های فرهنگی و معماری این حوزه ، برنامه های گردشگری و تولید ثروت نیز مهیا شود.


این بازار در قلب شهر اراک واقع شده و در چند دهه اخیر به دلیل توسعه فضای کسب بدون مجوز و استفاده از مصالح ناهمخوان و عبور مرور برخی وسائط نقلیه آسیبهای قابل توجهی دیده است .


درگذرها و سراهای بازار اراک بیش از 500 مغازه و تیمچه وجود دارد، این حجره ها روزگاری نماد تولید و تلاش بود، تنوع شغلی در این بازار و کارگاه های هنری و صنعتی آن ، تصویری تمام عیار از ذوق و استعدادهای مردم را به نمایش می گذاشت اما این روزها این تناسب وجود ندارد و مشاغل مدرن بدون هماهنگی بافضای کالبدی و روح فرهنگی این مجموعه رواج یافته است.


نظارتهای کمرنگ در سالهای اخیر موجب شده در برخی قسمتهای این بازار کج سلیقگی هایی در کاربرد مصالح آهنی و سیمانی مشاهده شود که بشدت برای سلامت این مجموعه زیانبار است.

  ادامه مطلب ...

نماینده اراک خواستار تسریع در تشکیل کارگروه ملی آلودگی هوای این شهر شد

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خواستار تسریع در تشکیل کارگروه ملی آلودگی هوای اراک با حضور اعضای هیات دولت شد.


 آصفری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، افزود: کلانشهر اراک به دلیل مشکلات حاد آلودگی هوا میزبان معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور بود ولی با گذشت یک ماه از این سفر و قول مساعد خانم ابتکار برای پیگیری معضلات آلودگی هوای اراک، هنوز اقدام عملی و موثری از جمله طرح مشکلات در کمیته ویژه هیات دولت عملیاتی نشده و این مهم به عنوان مطالبه جدی مردم اراک از دولت اعتدال پابرجاست.



دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: کارگروه آلودگی هوای اراک که با حضور خانم ابتکار در اراک تشکیل شد در مجموع 17 مصوبه داشت که تشکیل نشست پنج وزیر مرتبط با مباحث آلودگی هوا، تخصیص 30 میلیارد ریال برای گازرسانی به کوره های آجرپزی، عملیاتی شدن فوری مصوبات هیات دولت در قبال آلایندگی ایرالکو( آلومینیم سازی اراک ) از آن جمله است.


آصفری افزود : به روز رسانی مطالعات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، انجام پژوهش تعیین سهم آلایندگی منابع انتشار شهرستانهای متاثر از آلایندگی، اجرایی شدن سریع محدوده ترافیکی در اراک، تسریع در انتقال واحد آندسازی ایرالکو به شهرک صنعتی خیرآباد، احداث ایستگاه های سنجش آلودگی دو منطقه سنجان و کرهرود کلانشهر اراک ، تامین حق آبه مناسب برای تالاب میقان و اجرایی شدن سریع یکهزار هکتار فضای سبز از دیگر مصوبات این نشست بوده است.