اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها
اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

پارکینک طبقاتی میدان شهدای اراک همچنان مسکوت مانده است

رییس کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر اراک گفت: عملیات اجرایی طرح پارکینگ طبقاتی میدان شهدای اراک به دلیل عدم تعهد پیمانکار همچنان مسکوت مانده و روال اداری فسخ قرارداد با این پیمانکار در حال انجام است.

غلامعباس آجرلوˈ روز یک شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پروژه پارکینک طبقاتی میدان شهدا با نام مجتمعˈآفتابˈ یکی از بزرگترین پروژه های شهرداری است که بیش از ۷ سال از عملیات آن می گذرد.

سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: قرارداد مشارکت شهرداری و پیمانکار طرح پارکینگ طبقاتی میدان شهدا در سال ۸۶ منعقد شده و متمم قراردادی دیگری در سال ۹۱ با عنوان احداث مجموعه ای شامل هشت طبقه به آن اضافه شده است.


او بیان کرد: بر اساس قرارداد انجام شده چهار طبقه پارکینگ و چهار طبقه مجتمع تجاری در این طرح در نظر گرفته شد که پیمانکار متعهد شد بلافاصله پس از کسب پروانه نسبت به احداث آن اقدام کند.

وی اضافه کرد: زیر بنایی این پارکینگ ۲۵ هزار و ۷۴۰ متر مربع و مساحت عرصه آن سه هزار و ۲۱۷ متر است که پیمانکار مربوطه با تضمین ۱۵ میلیارد تومان وثیقه موظف به احداث آن شده است .

آجرلو اظهار کرد: بنا بر دلایلی از جمله به درازا کشیدن عملیات اجرایی و از سویی برخی اهمال کاریهای اداری، پروانه ساخت این بنا در سال ۹۲ صادر شد و پیمانکار نیز تا کنون هیچ گونه پیشرفت فیزیکی در این طرح اعمال نکرده است.

وی افزود: مدت زمان اجرای این طرح از زمان دریافت پروانه ساخت ۲۶ ماه پیش بینی شده که به نظر می رسد پیمانکار کنونی قادر به انجام آن نخواهد بود.

رییس کمیسیون نظارت شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: نظر شورای شهر اراک فسخ قرارداد با پیمانکار کنونی است و بر اساس فعالیتهای انجام شده اخطارهای لازم و اقدامات قانونی فسخ قرارداد نیز به این پیمانکار ابلاغ شده است.

دستگیری عاملان درگیری شامگاه جمعه در اراک

10 نفر از اراذل و اوباشی که با عربده کشی اقدام به سلب آسایش اهالی یک مجتمع مسکونی در اراک کرده بودند، در طرح عملیاتی پلیس دستگیر و روانه زندان شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در حوالی ساعت 22 شب بیست و پنجم بهمن سال جاری گزارشاتی مبنی بر عربده کشی، درگیری و استفاده از سلاح سرد از سوی افرادی در مقابل یک مجتمع مسکونی در یکی از محلات شهر اراک به مرکز فوریت‌های پلیس 110 شهرستان اعلام شد.


با اعلام این گزارش بلافاصله گروهی از مأموران انتظامی به محل اعزام که در بررسی‌های اولیه مشخص شد تعدادی اراذل و اوباش با یکی از دوستان خود که در یک مجتمع مسکونی زندگی می کرده اختلاف داشته و دسته‌جمعی به محل رفته و با ایجاد عربده کشی و استفاده از سلاح سرد و شکستن برخی شیشه‌های مجتمع در محل ایجاد رعب و وحشت نموده و نظم ساکنان را بر هم زده‌اند که با رویت مأموران از محل متواری شده‌اند.

بنابراین گزارش با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله پرونده تشکیل شده برای بررسی دقیق به پلیس امنیت عمومی استان ارسال و گروهی مجرب از مأموران اطلاعات این فرماندهی تحقیقات خود را در این خصوص شروع کردند.

بعد از گذشت 24 ساعت مأموران توانستند 10 نفر از اراذل و اوباشی که در محل حضور داشته را شناسایی و در عملیات هایی جداگانه دستگیر و به یگان انتظامی انتقال دهند.

در بازرسی از منازل این افراد که اغلب آنها دارای سوابق متعدد شرارت و درگیری بودند، تعدادی سلاح سرد، مشروبات الکلی، مواد مخدر و اقلام غیرفرهنگی کشف شد و متهمان نیز با تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شدند.

شایان ذکر است دستگیری این افراد بازتاب بسیار مثبتی از عملکرد سریع پلیس و برخورد قاطع با مخلان نظم و امنیت اجتماعی در نزد اهالی محل به همراه داشته و تماس های متعددی مبنی بر تقدیر و تشکر از ماموران انتظامی در اجرای قاطع این عملیات به این پایگاه خبری ارسال شد.

آیا حاشیه اراک جنگلی می‌شود؟

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک گفت: با اجرای طرح کمربند سبز، حاشیه اراک فضای جنگلی خواهد داشت.


اسماعیل تاج‌آباد اظهار کرد: با توجه به اینکه اراک جزو شهرهای آلوده کشور است و این امر توسط هیئت دولت مدنظر قرار گرفته است، توسعه فضای سبز از اولویت‌های کار شهرداری در اراک است.


وی با اشاره به اینکه طبق مصوبات باید هزار هکتار فضای سبز طی پنج سال در اراک احداث شود که بعید است در این مدت محقق شود، افزود: مطالعات طرح انجام شده است، زمین آن در حال تحویل به شهرداری است و راه و شهرسازی و منابع طبیعی نیز پیگیر این موضوع هستند.


تاج‌آباد تصریح کرد: 128 هکتار از اراضی تحویل گرفته شده است که بخشی از آن در حاشیه شهر است و به شمال اراک مربوط می‌شود، همچنین اراضی منطقه گردشگری گردو، نظم‌آباد و اراضی مستوفی نیز تحویل گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از گردنه سیبک به سمت نیروگاه نیز افزایش فضای سبز خواهد داشت، عنوان کرد: البته کلیه این اقدامات و ایجاد فضای سبز به تأمین آب منوط می‌شود. تأمین آب مورد نیاز یک موضوع کشوری است. مقدار آب اختصاص یافته در حال حاضر کفایت نمی‌کند و باید منابع آبی مستقلی برای این امر ایجاد کرد.

نایب رئیس کمیسیون آلودگی هوای شورای شهر اراک اظهار کرد: طبق پیشنهادات، پسآب فاضلاب شهری نیز به این امر اختصاص داده خواهد شد، همچنین با حمایت استاندار، آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای، چاه‌های غیر شرب نیز به این امر اختصاص داده می‌شود تا بتوان در فصل درختکاری این امر مهم به انجام برسد و فضای سبز نیز با مشکل آب مواجه نشود.

وی از ایجاد فضای جنگلی در اراک خبر داد و گفت: از پل محیط ‌زیست به سمت نظم‌آباد و کمربندی جنوبی اراک و همچنین کرهرود و سنجان، فضای جنگلی ایجاد خواهد شد و غرب اراک نیز در برنامه کاری لحاظ شده است. به این صورت با اجرای طرح کمربند سبز حاشیه اراک به صورت کامل فضای سبز خواهد داشت.

تاج‌آباد گفت: در برنامه داریم که در نقاط صنعتی که با فضای خالی و کمبود فضای سبز مواجه هستند، کار درختکاری، حفظ و حراست از فضای سبز به جد انجام شود و شهرداری اراک نیز با این باور که افزایش فضای سبز در اراک یک ضرورت است، اقدامات و همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد.

احتمال عرضه بنزین آزاد ۱۰۵۰ تومانی از پنجشنبه

مهر: رئیس کانون کارفرمایی جایگاهداران سوخت سراسر کشور با اشاره تجهیز تمامی جایگاه‌های سوخت برای هر گونه تغییر احتمالی نرخ از روز پنج شنبه یکم اسفند ماه، اعلام کرد: گمانه زنی‌ها حاکی از عرضه بنزین با دو نرخ جدید 700 و 1050 تومانی است، ضمن اینکه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از تمام جایگاهداران درخواست کرده است که خود را برای افزایش قیمت بنزین با دو نرخ جدید آماده کنند.

ناصر رئیسی‌فرد امروز در گفتگو با مهر با اشاره به تجهیز تمامی جایگاه های سوخت کشور برای تغییر احتمالی نرخ، گفت: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از تمام جایگاهداران درخواست کرده است که خود را برای افزایش قیمت بنزین با دو نرخ جدید آماده کنند.


رئیس کانون کارفرمایی جایگاهداران سوخت سراسر کشور با تاکید بر اینکه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هنوز نرخ جدید بنزین را برای اعمال از روز اول اسفند به جایگاهداران اعلام نکرده است، تصریح کرد: اما گمانه زنی ها حاکی از عرضه بنزین با دو نرخ جدید ۷۰۰ و ۱۰۵۰ تومانی است.

رئیسی فرد با یادآوری اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای تغییر نرخ جایگاه‌ها تنها با یک برنامه نویسی نرم افزاری می تواند تغییر نرخ را اعمال کند، بیان کرد: جایگاهداران سوخت سراسر کشور هم تابع تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های جدید دولت و مجلس ورای اسلامی هستند.

وی همچنین با ارائه پیشنهادی به دولت و مجلس خواستار عرضه تک نرخی بنزین در جایگاه‌ها شد و خاطرنشان کرد: عرضه تک نرخی بنزین فساد و برخی از ناهنجاری را در حاشیه جایگاه های سوخت به حداقل کاهش می دهد.

به گزارش مهر، دکتر حسن روحانی صبحگاه امروز (دوشنبه ۲۸ بهمن) با حضور در ساختمان اصلی وزارت نفت، ضمن دیدار با مدیران ارشد صنعت نفت، با آن‌ها به بحث و تبادل نظر پرداخت.

در این ملاقات که از ساعات اولیه صبح آغاز شد، دکتر روحانی با همراهی جمعی از وزاء و مسوولان ارشد دولتی از بخش های مختلف وزرات نفت بازدید ودر جلسه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران شرکت کرد.

دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل‌های مختلف انرژی، ۱۲ کارگروه تخصصی ستاد هدفمندسازی یارانه ها را تشکیل داد که کارگروه ویژه انرژی به ریاست بیژن زنگنه، وزیر نفت تشکیل شده است.

حال سناریوهای قیمت بنزین سهمیه‌ای ۷۰۰ تومانی و آزاد ۱۰۵۰ تومانی روی میز دولت قرار گرفته است تا شاید پس از بازدید رئیس جمهور از وزارت نفت و بررسی آخرین تحولات، اخبار مهم در این باره در روزهای آینده اعلام شود.

تالار مرکزی اراک هفت سال در انتظار بهره برداری

مهری که در میانه راه ماند


مهر-سمیه انصاری فر: هفت سال پیش وقتی کلنگ تالار مرکزی در اراک به زمین خورد، هنرمندانِ شهر روزهای پرفروغی را در تارک هنر این شهر می دیدند؛ تا دیگر برای برگزاری نمایشگاه هنری مدت ها در انتظار تنها گالری شهر و یا برای اجرای تئاترهای خود دنبال نور برای تنها سالن تئاتر شهر نباشند اما این تالار که بدون استفاده از نظرات هنرمندان شروع شد، اکنون نیمه کاره رها شده است.


به گزارش خبرنگار مهر،  با گذشت چندین سال از کلنگ زنی مجتمع هنری در اراک و رکود در ساخت این مجتمع بزرگ این امیدها به یاس تبدیل شد. در اواخر دولت دهم بود که این پروژه به صفِ طویل پروژه های مهر ماندگار پیوست ولی گویا مهری شدن پروژه هم کمکی به اتمام آن نکرد و هم اکنون پس از هفت سال از زمین خوردن کلنگ این پروژه، تالار با نزدیک به 80 درصد پیشرفت فیزیکی همچنان نیمه تمام است و هم اکنون پیمانکار کار را تا تامین دوباره اعتبار رها و به سراغ پروژه دیگری رفته است.

استان مرکزی به استان فرهنگ و هنر معروف است

استان مرکزی به استان فرهنگ و هنر معروف است، مردان و عالمان بزرگان این خطه همیشه زبانزد بوده اند اما اراک به عنوان مرکز این استان هم اکنون از نبود امکانات فرهنگی رنج می برد و وجود تنها یک فرهنگسرای فعال در این شهر، با خیل زیاد علاقمندان به فرهنگ و هنر، در بخش های مختلف جوابگوی نیازمندی های این استان نیست.

یادگاری های "مهرِ ماندگار" دولت قبل برای دولت فعلی، هفت تالار مرکزی دیگر نیز هست، علاوه بر تالار مرکزی اراک، هفت تالار مرکزی دیگر در شهرهای قم، رشت، یاسوج، ارومیه، ساری، یزد و کرمان در وضعیت مشابه باقی مانده اند، مجموعه های کامل فرهنگی هنری که می خواستند با مجهزترین سالن های آمفی تئاتر، کنفرانس و موسیقی شان پناهگاه امنی برای اهالی فرهنگ و هنر باشند.  ادامه مطلب ...

مقیمی: وضعیت صنعت در اراک نگران‌کننده است

استاندار مرکزی گفت: وضعیت صنعت در برخی از شهرستان‌ها از جمله اراک نگران‌کننده است.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، محمد حسین مقیمی در پی ارائه گزارش عملکرد بخش صنعت استان افزود: گزارش عملکرد بخش صنعت و تحلیل آن می‌تواند در جهت برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای موثر و رفع موانع توسعه بخش صنعت و ترسیم افق صحیح در آینده کمک کند.

وی با بیان اینکه ممکن است آمار و ارقام گزارش ارائه شده با واقعیت‌ها فاصله داشته باشد، اظهار داشت: واقعیت مهم تحلیل درست و کارشناسی و بهره گیری از دیدگاه‌های صاحب نظران بخش صنعت برای کم کردن این فاصله‌ها است.


استاندار مرکزی با اشاره به تعطیلی 15.8 درصدی واحدهای صنعتی استان و ایجاد نشدن اشتغال پیش‌بینی شده در مجوزهای تاسیس واحدهای صنعتی وضعیت صنعت در برخی از شهرستان‌های استان از جمله اراک را نگران‌کننده عنوان کرد.

مقیمی خاطرنشان کرد: اشتغال پیش‌بینی شده در پروانه‌های بهره‌برداری واحدهای صنعتی استان 34 هزار و 40 نفر بوده که اشتغال واقعی موجود در واحدهای صنعتی فعال و نیمه فعال استان 19 هزار و 218 نفر است و 4 هزار 204 فرصت شغلی نیز به دلیل تعطیلی واحدهای صنعتی از دست رفته است.

وی بخشی از مشکلات به وجود آمده را ناشی از سوء مدیریت دانست و تصریح کرد: بخشی از تعطیلی واحدها و اشتغال از دست رفته ناشی از کاهش ظرفیت‌ برخی از واحدهاست که امری طبیعی است.

استاندار مرکزی بیان داشت: سرمایه‌گذاری در برخی از شهرستان‌ها در بخش صنعت انجام شده است اما، برون‌رفت خوبی نداشته و منجر به از دست رفتن اشتغال ایجاد شده و تعطیلی تعدادی از واحدهای صنعتی استان شده است.

مقیمی با تاکید بر اینکه گزارش ارائه شده در بخش صنعت در اختیار فرمانداران و بخشداران ادارات کل مرتبط با صنعت برای تحلیل و مطالعه قرار گیرد اظهار داشت: در این راستا کارگروهی با مسئولیت فرماندار تعریف و تدابیری برای واحدهای غیرفعال و راکد اندیشیده شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گزارش تحلیلی تهیه شده از امور اشتغال، سرمایه‌گذاری و چالش‌های حوزه صنعت و معدن ارائه کرد.

مسعود بختیار گفت: تاکنون 4 هزار و 267 مجوز تاسیس و توسعه طرح‌های صنعتی با مجموع سرمایه گذاری 236 هزار میلیارد ریال در استان مرکزی صادر شده است.

وی اظهار داشت: با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این تعداد واحد بالغ بر 150 هزار اشتغال در استان ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 2 هزار و 911 فقره پروانه بهره‌برداری با مجموع سرمایه‌گذاری 113 هزار میلیارد ریالی با اشتغال 107 هزار نفر در استان مرکزی صادر شده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی: در بخش معدن نیز تا کنون 199 پروانه اکتشاف، 26 گواهی کشف و 384 پروانه بهره‌برداری در استان صادر شده است.

بختیار با بیان اینکه میزان ذخایر کشف شده استان بیش از یک میلیارد و 700 هزار تن است، بیان کرد: ظرفیت معادن استان یک میلیارد و 96 میلیون تن است.
وی در بخش دیگری از گزارش خود در تشریح عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در 9 ماهه ابتدای سال جاری گفت: در نه ماهه سال جاری، هزار و 201 مجوز تاسیس واحد‌های صنعتی با مجموع سرمایه گذاری 50 هزار میلیارد ریال در استان صادر شده است.

اراک؛ از سفیدی برف تا تیرگی گرد و خاک

علی حیدر شاه حسینی-ایرنا - بارش چند برف سنگین در اراک پس از چند سال خشکسالی موجبات خوشحالی مردم را فراهم آورد اما برخی اقدامات در پاکسازی معابر، چالشهای زیست محیطی این شهر را دامن زده است.

هر چند بارش برف مشکلاتی را برای مردم به وجود می آورد ، اما مردم به دلیل تاثیر بارندگی در تغدیه سفره های آب زیرمینی و نیز پاکیزگی هوا، شکر این نعمت را به جای می آورند ولی بعد از آب شدن برفها چیزی جز تیرگی و خاک بر جای نمی ماند وکام مردم نیز که چندی از بارش برف شیرین شده، دوباره تلخ می شود.


مخلوط ماسه و نمک که به عنوان ابزار مدیریت شهری برای راهگشایی معابر و مهار یخبندان در سطح خیابانها پراکنده می شود، بعد از آب شدن برفها، نه تنها چهره شهر اراک را زشت می کند، بلکه بنابر اعلام حفاظت محیط زیست ، به عامل عمده تشدید آلودگی هوای این شهر تبدیل می شود.

این مخلوط که برای آسفالت معابر نیز زیانبار است، با عبور خودروها به هوا برمی خیزد و فضا را تیره و تار می کند ، بطوریکه عمق دید کاهش یافته و سلامت شهروندان بیش از پیش تهدید می شود.

اراک که پیش از برف، با آلودگی ذرات ریز گرد و غبار موجود در هوا دست و پنجه نرم می کرد، پس از آب شدن برفها، با پدیده گل و لای خشک شده نیز روبرو می شود.

گل و لای خشک شده در مواردی به حدی است که در برخی خیابانهای شهر، شمشاد ها به چوبهای گلین همانند شده و به جای زیبایی بر زشتی مناظر شهری می افزایند.

هر چند استفاده از روشهای نوین و استفاده دستگاههای مکانیزه برفروب یکی از انتظارت شهروندان است که باید در برنامه میان مدت شهرداری اراک قرار گیرد ولی در کوتاه مدت نیز باید شستشوی خیابانها و معابر انجام شود.

استفاده از فناوری های جدید که به آسفالت و از آن مهمتر به محیط زیست آسیب نرساند باید در دستور کار جدی اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری اراک قرار گیرد چرا که اراک دارای اقلیمی سردسیر است و انتظار بارش برف در آن دور از انتظار نیست.

بر اساس برخی گزارش ها، در تهران از ماده ای جدید به نام برفابه در هنگام بارش برف استفاده شده که تاثیرات سوء زیست محیطی نداشته و آسفالت را نیز تخریب نمی کند .

استفاده از چنین موادی نباید از نظر مسوولان و برنامه ریزان شهری اراک دور بماند و کارشناسان محیط زیست نیز باید مسوولان شهری را با معرفی مواد و روش های بی خطر یاری دهند.

برخی ماشین آلات برفروب جدید نیز در نظام مدیریت شهری کلانشهرها استفاده می شود که می طلبد شهرداری اراک برای خرید این تجهیزات سرمایه گذاری کند و از روشهای سنتی و با تاوان سلامتی سنگین روی گرداند.

انتظار شهروندان از نمایندگانشان در شورای اسلامی شهر و مدیران شهری این است که نهضت پاکسازی معابر از بازمانده های ماسه و نمک را با تمامی ماشین آلات آتش نشانی و دیگر سازمانهای وابسته به شهرداری آغاز کنند و هیولای آلودگی که نفس مردم اراک را بند آورده، مهار کنند.

تحقق مطالبه مردم اراک برای پاکسای معابر از گل و لای به جای مانده از برف، قدردانی بیشتر مردم از مدیران و گارگران زحمت کش شهرداری را که در روزهای برفی به نمک پاشی و برفروبی مشغول بودند، را به همراه دارد.

دکتر عکاشه: بهترین منطقه برای انتقال پایتخت فاصله از اراک تا اصفهان است

دکتر بهرام عکاشه پدرعلم زلزله شناسی ایران، اولین کسی که پیشنهاد انتقال پایتخت را مطرح کرد اکنون معتقد است، بهترین محل برای انتقال پایتخت از دیدگاه زلزله نگاری خطی است از تبریز تا سیرجان به خصوص در ناحیه میان اراک تا اصفهان.
90درصد سرزمین کشور در معرض خطر زلزله

دکتر بهرام عکاشه رییس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در پاسخ به سوال خبرنگارگروه دانش خبرگزاری دانا مبنی بر اینکه چند وقتی است بحث جابه جایی پایتخت مطرح است و شما به عنوان اولین کسی که این موضوع را مطرح کرد بفرمایید کجای کشور مناسب پایتخت است؟ گفت: به یاد دارم که 50سال پیش داد و بیداد می کردم که تهران برای پایتخت مناسب نیست و باید به جای دیگر منتقل بشود، چرا که تهران به دلایل مختلف از جمله فرسوده بودن ساختمان ها و جمعیت زیاد آن مناسب پایتخت نیست از طرفی هم بیش از 90 درصد سرزمین ایران بر روی گسل هایی بنا شده و این گسل ها توانمندی های متفاوتی دارند. لذا باید برای آن چاره جویی بشود وجایی که کمتر در معرض زلزله قرار دارد انتخاب شود.


دکتر عکاشه افزود: متاسفانه 83 درصد شهرهای ما در معرض خطر زلزله شدید و خیلی شدید قرار دارند و حدود 16درصد شهرهای ما زلزله خیزی متوسط دارند و زلزله برای آنها کمتر اتفاق می افتد مانند خرم شهر، ماهشهر، اروندکنار، بندر امام خمینی و...  می شود گفت تقریبا 1.5 درصد شهرهای ما که تنها 6 یا 7شهر در استان خوزستان هستند کمتردر معرض خطرزلزله قرار دارند. چندی پیش مرکزتحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که با کمک یک تیمی صورت گرفته بود و در این تحقیق حدود 500 شهر نام برده شده که در معرض خطر زلزله هستند.

126هزارکشته در زلزله های قرن بیستم
وی با بیان اینکه در قرن گذشته یعنی قرن بیستم براثر وقوع زلزله های متعدد درکشور ما بیش از 126هزارکشته داشته است، خاطرنشان کرد: اگر به آمار زلزله های کشورنگاه کنیم  طبق مطالعاتی که بنده انجام داده ام به طورمتوسط هرسال باید انتظاریک زلزله 6ریشتر و هر 10سال یک زلزله 7ریشتری را داشته باشیم. از سال 2000 تا سال 2013 و 2014 در کشورما 12 زلزله با بزرگای 6 درجه در مقیاس ریشتر اتفاق افتاده است همچنین در طول قرن بیستم جمعا 13زلزله با بزرگای 7ریشتر اتفاق افتاده و این نشان دهنده آن است که ما باید هر 10سال یکبار منتظر یک زلزله 7ریشتر باشیم.

ایران پتانسیل زلزله 8 ریشتر را دارد
عکاشه گفت: طبق تحقیقاتی که صورت گرفته نشان دهنده آن است که کشور ما پتانسیل زلزله 8 ریشتر را هم دارد، اما انتظار بیش از آن درایران وجود ندارد یعنی زلزله  9 و 9.5 ریشتر در ایران رخ نخواهد داد زیرا این اتفاق در مکان هایی است که پلیت ها یا همان ورقه های سنگی زمین به هم برخورد می کنند رخ می دهد. زلزله ایران بین دو تا صفحه نیست بلکه درون یک صفحه است. تقریبا حدود 10درصد مکان هایی که زلزله خیز نیستند یک خطی است که از تبریز تا سیرجان یعنی از شمال غرب تا جنوب شرق کشیده شده، اراک و اصفهان روی این خط قرار دارند که زلزله خیزی آن کم است.

نامه شورای عالی امنیت ملی به عکاشه
پدر علم زلزله شناسی ایران افزود: در سال 1376 از شورای عالی امنیت ملی نامه به دستم رسید با این مضمون که مدارک و شواهدی که شما می گویید تهران و همچنین کشوردر معرض خطر زلزله است را ارایه بدهید. بنده هم مدارکی که دال بر این ادعا بود را آماده و برای آنان ارسال کردم شورای عالی امنیت ملی هم درجواب گفتند نامه شما را به حضور رییس جمهور وقت(محمد خاتمی) ارایه شده و رییس جمهور هم به چند وزیر مربوطه مانند وزارت کشور، بهداشت و...دستور داده بود که موضوع بررسی شود و اقدام کنند.

بهترین گزینه برای پایتخت کجاست
 عکاشه یادآور شد: در پی این درخواست بنده چند پیشنهاد به مسوولان دادم یکی اینکه منازل مقامات کلیدی کشورمقاوم سازی بشود اما اینکه این اتفاق افتاد یا خیر بنده بی خبرم. حتی پیشنهاد دادم که هیات دولت سایه درست شود و همچنین ستاد بحران تشکیل شود به این دلیل که وقتی زلزله ای درهر کشوری اتفاق می افتد فرصت طلبان اقدام به غارت اموال مردم می کنند و بی نظمی رخ می دهد لذا  در این گونه مواقع مقامات هستند که می توانند کمک رسانی کنند اگر این افراد هم  نباشند در پی این حادثه خسارت چند برابر می شود و همچنین یکی دیگر از پیشنهاد ها جابه جایی پایتخت بود،صحبت هایی برای این کار صورت گرفت اما تحقیقی که کجا پایتخت باشد صورت نگرفت. در یک نشستی که با بنده داشتند گفتند کجا پایتخت باشد؟ من هم گفتم بنده متخصص آب ،باد و هوا و مولفه های دیگر نیستم اما از نظر اینکه کدام منطقه کمتر در معرض زلزله است خطی که تبریز تا سیرجان بر روی آن قرار دارد به خصوص از اراک تا اصفهان را بهترین گزینه بود که معرفی کردم. تهران در زمان قاجار با توجه به اینکه بهترین آب و هوا را داشته بهترین گزینه برای ایجاد پایتخت بوده است اما این شهر برای حال حاضر مناسب نیست.