اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها
اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

شورای بافت تاریخی فعال می شود/ ثبت جهانی بازار اراک در دستور کار اولیه شورا

مهر: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از فعالیت دوباره شورای بافت تاریخی اراک خبر داد.

محسن رحمتی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شورای بافت تاریخی اراک حدود سه سال پیش به منظور برنامه ریزی برای بافت تاریخی شهر و نظارت از سیاست گذاری تا اجرای برنامه ها تشکیل شد.


وی با بیان اینکه این شورا از زمان تشکیل تاکنون غیرفعال بوده و فقط یک جلسه تشکیل داده است، اظهار کرد: تشکیل و فعالیت دوباره این شورا در راستای دنبال کردن برنامه هایی چون مرمت و بازسازی و ثبت جهانی ملی آثار موثر خواهد بود.

رحمتی با اشاره به اینکه ریاست این شورا بر عهده معاون عمرانی استاندار است، گفت: دبیری این شورا با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
و انتخاب اعضا نیز بر عهده دبیر است و اعضای این شورا می توانند از شهرداری بافت تاریخی، سازمان نوسازی و زیباسازی شهرداری و اعضای شورای شهر باشند.

سرپرست میراث فرهنگی استان با اشاره به نگاه خوب مسئولان میراث فرهنگی در بخش کلان و سازمانی و همچنین دغدغه های مسئولین استانی و شهری در زمینه بافت تاریخی اظهار امیدواری کرد که اتفاق های خوبی در زمینه بافت تاریخی شهر اراک رخ دهد.

رحمتی ادامه داد: پس از آغاز بکار شورای بافت تاریخی اولین برنامه ریزی و پیگیری ها در جهت ثبت جهانی بازار سرپوشیده اراک خواهد بود.

وی گفت: اولین برنامه ای که در شورای بافت پیگیری خواهد شد ثبت جهانی بازار است که در دوره های قبل پیشنهاد داده شده ولی پیگیری نشده است.

رحمتی با بیان اینکه ثبت جهانی مسجد جامع ساوه نیز گام بعدی برنامه های این شورا خواهد بود، اضافه کرد: با ثبت جهانی آثار تاریخی، این آثار بخشی از میراث مردم جهان می شود و مورد حمایت های مادی و معنوی بیشتری قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد علمی و پژوهشی در دستور کار این اداره قرار گرفته است، اظهار کرد: نگاه علمی و پژوهشی در بخش میراث فرهنگی، توسعه گردشگری فرهنگی در تقویت میراث فرهنگی موثر هستند که برگزاری همایش های تخصصی، نشست هایی با مشارکت دانشگاه و محیط علمی از جمله این برنامه هاست.

دود آجرهایی که به چشم مردم اراک می رود

مهر: از صدها برگ آلایندگی هوای اراک یک برگ آن به نام کوره های اجرپزی سند خورده، کوره های سنتی که تعدادشان به 80 واحد در اطراف شهر اراک می رسد اما در آلایندگی هوای اراک نقش جدی را بازی می کنند.


به گزارش خبرنگار مهر،  عوامل آلودگی هوای کلان شهر اراک به یک موارد و دو موارد خلاصه نشده است چراکه دود کارخانجات بزرگ، اگزوز ماشین ها، خشک شدن کویر و انتقال ریزگردها به کلان شهر اراک با دود ناشی از آجرپزی ها با هم وحدتی برای سد کردن راه تنفس مردم ایجاد کرده اند. آجرهایی که برای ساختن خانه های بزرگ و کوچک ساخته می شوند اما دود ساختن سنتی آنها به چشم مردم می رود.


سرک کشیدن به آجرپزی ها، نگاه به زندگی را کمی تغییر می دهد، آجرپزی ها این روزها به دلیل سرما گرچه کارشان کمی تق و لق شده اما در فصل کار، صحنه های زحمت و تلاش بی وقفه آدم هایی را به نمایش می گذارند که برای لقمه نانی حلال گرما و سرما را به جان می خرند. تلاش و عرق ریزی ای که شاید اگر بدانند بخشی از آلایندگی اراک را ایجاد می کنند هرگز مدیران آجرپزی این اهمال خود را نخواهند بخشید.

فعالیت حدود 200 کوره در استان

کوره های حدود 200 واحد آجرپزی در استان مرکزی روشن است و آجر تولید می کنند که بیش از 60 واحد آن در اطراف اراک قرار دارد و در کنار سایر منابع الاینده چرخه آلوده سازی این شهر را تکمیل می کنند.

در حالیکه سامان دهی کوره های آلاینده اراک از سال گذشته در دستور کار بوده است اما این کار همچنان با مشکلاتی همراه شده و تنها چند واحد موفق به تبدیل سوخت خود از مازوت به گاز که آلایندگی را به طور مشهودی کم می کند تبدیل کنند.

گازرسانی به تمام آجرپزی ها تا پایان سال

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس نیز که چندی پیش از برخی واحدهای آجرپزی اطراف اراک دیدن کرده بود در این باره گفت: مدیریت کوزه های آجرپزی باید در اولویت سازمان صنعت و محیط زیست قرار گیرد.

محمد حسن آصفری افزود: کوره های آجرپزی با وجود گذر سالها و مدرن شدن نحوره تولید، سنتی کار می کنند و این امر چالش زیست محیطی به ویژه در شهر اراک ایجاد کرده است.


  ادامه مطلب ...

ساکنان کوی امام صادق: تاکسیرانی حقوق شهروندی ما را ادا کند

شهری صنعتی چون اراک مسلما به وسایل حمل و نقل کارا و سالم، رعایت دقیق زمان، ارائه خدمات و ناوگان حمل و نقل عمومی شایسته نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، متأسفانه این الزامات و تدارکات جانبی مورد نیاز مردمی و شهری سال‌هاست که در نیمه راه‌های برنامه‌ها می‌چرخد و اکنون نیز همچنان دست به دست می‌شود تا جایی که سال گذشته شهرداری شهر اراک 140 دستگاه اتوبوس گازسوز خریداری کرده و آنها را بلااستفاده در پارکینگ نگهداری می‌کند، در حالی که اتوبوس‌های گازوئیلی همچنان دود و سم به خورد مردم می‌دهند.

 نظارت، کنترل قیمت، مسافربر شخصی کنترل خطوط و ایجاد خط تاکسی در محله‌ها از جمله وظایف مدیریت سازمان تاکسی‌رانی است که باید در امر خدمات‌رسانی و کیفیت‌بخشی به نیاز شهروندان انجام دهد و در مورد چگونگی و انجام درست و یا مشکلات موجود پاسخگو باشد.

متاسفانه بعضی از مدیران جایگاه خدمت به مردم را از بالا به پایین می‌بینند (بعد از مدیر شدن) و «ما نوکر مردم هستیم» برای آنها تنها یک شعار بیش نیست، چرا که اگر کمی به این شعار توجه می‌شد مدیران ما هم بهتر خدمت می‌کردند و هم برای کمبود‌ها و مشکلاتی که وجود دارد، گوش شنوا پیدا می‌کردند و برای رفع آن می‌کوشیدند.

چه نظارتی بر روی تاکسی‌ها که به صورت دربستی مسافر سوار می‌کنند وجود دارد، گرفتن پول اضافه از مسافران را چه سازمانی به جز تاکسی‌رانی باید کنترل کند، مسافر‌برهای شخصی با چه مجوزی مسافر جا به جا می‌کنند و سازمان تاکسی‌رانی کجای این مشکلات قرار دارد.

آیا این همه مشکلات نشان از شلوغی کار رئیس سازمان تاکسی‌رانی است که نمی‌تواند خودش پاسخگوی مشکلات باشد و رسانه‌ها را به روابط عمومی حواله می‌دهد، روابط عمومی پل ارتباطی بین رسانه و مدیر است و جایگاه پاسخگویی در حد و اندازه مدیر را ندارد و اگر این طور بود که مدیر و روابط عمومی یک پست محسوب می‌شد.


  ادامه مطلب ...

مسابقه آفرود - اراک / عکس

مسابقه آفرود - اراک، دره گردو






اتوبوس های ناوگان درون شهری اراک باید گازسوز شوند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خواستار جدیت بیشتر شهرداری اراک در گازسوز کردن تمامی اتوبوسهای ناوگان درون شهری این شهر آلوده شد.

«امیر انصاری» در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس اعلام سازمان اتوبرسرانی کلانشهر اراک هم اینک 184 اتوبوس روزانه در خطوط این شهر فعالیت می و از این تعداد 67 اتوبوس گازسوز و مابقی از سوخت گازوئیل استفاده می کنند.

وی بیان کرد : با توجه به معضلات تنگی معابر در هسته مرکزی شهر و ترافیک سنگین در ساعات پرتردد صبح و عصر ، ایستایی اتوبوس های گازوئیل سوز در ترافیک به شدت در افزایش میزان الودگی هوای اراک اثرگذار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اراک خاطرنشان کرد: استفاده از اتوبوسهای گازوئیل سوز در شرایطی در اراک ادامه دارد که سال گذشته شهرداری این شهر 140 دستگاه اتوبوس گازسوز خریداری کرده و در پارکینگ نگهداری می شود.

انصاری بیان کرد: مقامات شهرداری اراک هزینه های سنگین نگهداری اتوبوس های گازسوز نسبت به گازوئیل سوز را علت عدم استقبال بخش خصوصی از این اتوبوس ها اعلام کرده است.

وی اظهار کرد: اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است که در نیمه نخست امسال 86 روز از ایام را ناسالم بوده است که بر اساس پژوهش های موجود سهم خودروها در ایجاد این آلاینده ها 21 درصد، صنعت 47 درصد، ریزگردهای فرامنطقه ای 15 درصد، ریزگردهای محلی 10 درصد و سایر منابع پنج درصد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تاکنون 13 هزار و 648خودروی فرسوده در استان مرکزی از رده خارج شده و می طلبد که ضمن تسریع روند این برنامه، دستگاه های متولی در اجرای طرح مدیریت ترافیک در هسته مرکزی شهر اراک نیز جدیت بیشتری داشته باشند.

رودخانه خشکه اراک به دریاچه تبدبل شد / عکس


رودخانه خشکه به دریاچه بدل شد !!!
عکس: پروژه عمرانی تقاطع غیر همسطح خیابان امام اراک - دیار آفتاب