اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها
اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

کرایه تاکسی سال 93 اراک مشخص شد،حداقل 500 تومان

در جلسه شورای شهر اراک علاوه بر مشخص شدن قانون کرایه تاکسی ها بررسی بودجه شهرداری نیز در دستور کار بود.


روز سه شنبه 20 اسفند ماه ادامه جلسه رسیدگی به بودجه شهرداری در صحن اصلی شورای اسلامی شهر اراک برگزار شد که قبل از پرداختن به بودجه دو موضوع طلب پیمانکاران ازشهرداری و کرایه تاکسی ها مورد برسی قرار گرفت.


شهرداری حدود  دو میلیارد تومان به پیمانکارانی که یا قرارداد نداشته اند و برای شهرداری کارکرده اند و یا پیمانکارانی که بیش از قرارداد کار انجام داده اند بدهکار است و طی نامه ای که از شهرداری به شورا رسیده است شورا دو راه حل پیشنهاد داد که اولی شکیت پیمانکاران از شهرداری و یا اشخاص حقیقی که با دستور آنها کار را انجامداده اند و یا طلب پیمانکاران با رعایت ضوابط به آنها داده شود که پیشنهاد دومی رأی آورد.

پیشنهاد کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در مورد کرایه تاکسی ها نیز به تصویب رسید که بر این اساس در سال 93 حداقل کرایه 500 تومان است و رویکرد تاکسیرانی بر اساس تاکسی متر است که ورودی آن 260 تومان و مابقی بر اساس مسافت طی شده می باشد.

در 26 خط تاکسی که در شهر وجود دارد ضرایب استهلاک و مصرف سوخت نیز در کرایه تاکسی ها لحاظ شده است.

کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک از اوایل دی ماه سال جاری بصورت مستمر با محوریت بررسی بودجه پیشنهادی سال 93 سازمانهای تابعه شهرداری اراک پس از اصلاح در کمیسیون تلفیقی برنامه و بودجه و اعمال تعدیلات لازم از سوی اعضای کمیسیون با ظرفیت برگزاری حدود 30 جلسه و 80 ساعت بحث  و تبادل نظر مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته و نهایتاً در صحن رسمی شورای مورد تصویب قرار گرفت.

بعد از این مرحله نوبت به بررسی بودجه خود شهرداری می رسد و بودجه سازمانهایی که قبلاً  تصویب شده بود نیز در این بودجه دیده شده است.

از دیروز(دوشنبه) ارائه بودجه شهرداری شروع شده است که بخش درآمدهای شهرداری به تصویب کلی رسیده است و رسیدگی بودجه وارد مرحله هزینه های جاری شهرداری شده است.

موش‌ها، دوندگان قبراق پیاده‌روهای اراک!

‌موش‌ها موجوداتی هستند که هرچند دیدن آنها در جوی آب و خیابان‌ها دیگر دور از انتظار نیست اما، هر بار دیدنشان شوک ناگهانی به افراد وارد می‌کند.


حضور موش در شهرها چهره شهر را به هم می‌زند اما، ظاهراً از بین بردن آنها به قدری دشوار است که مدیران شهری را از تلاش برای از بین بردنشان منصرف کرده است.

با نزدیک شدن به سال نو همه مردم در تکاپو و خانه‌تکانی هستند و مسئولان شهری نیز برای استقبال هرچه باشکوه‌تر از بهار اقدامات نظافتی و زیباسازی شهری را در رآس امور قرار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) - منطقه مرکزی، اراک تازه کلانشهر شده با قدمتی در حدود دو قرن هنوز با چالش‌های بسیاری در امور شهری مواجه است که یکی از این چالش‌ها حضور موش در سطح شهر است که به راحتی در میان شهروندان شهر در رفت‌وآمد هستند.



طبق نظرات کارشناسان بهداشت محیط، رسیدگی به وضعیت موش‌ها در شهر اراک از دو جنبه بهداشتی و اقتصادی قابل اهمیت است. جمعیت و زاد و ولد موش‌ها بسیار زیاد است، به طوری که تعداد دقیق آنها قابل برآورد نیست.


  ادامه مطلب ...

روایت خانه ای که بیمارستان حیوانات شد

مهر : در گوشه ای از این شهر شلوغ، بر خلاف عده ای که تفنگ هایشان را به سوی حیوانات نشانه رفته اند انسانهایی یافت می شوند که خارج از این هیاهو و با هزینه مادی و معنوی خود، بیمارستانی خانگی برای درمان حیوانات بیمار تاسیس می کنند. حیواناتی که با دستهای انسانها مجروح شده اند و اینک برای ادامه حیاتشان محتاج کمک انسانها هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمایت و احترام به حقوق حیوانات یکی از اصولِ انسانی و شهروندی است که حتی در دین اسلام نیز به آن اشاره شده است اما به تازگی گروهی در شهر اراک در زمینه حمایت و درمان حیوانات بیمار و مجروح فعالیت خود را آغاز کرده است.


شهر اراک و استان مرکزی نه بیمارستانی برای مداوای حیوانات دارد و نه مرکزی که از حیوانات بیمار که دیگر قادر به بازگشت به طبیعت نیستند، نگهداری شود اما انسان هایی هستند که خودشان آستین هایشان را بالا زده اند و این مهم را با هزینه شخصی و امکانات خود بر عهده گرفته و محل زندگی خود را تبدیل به پناهگاهی برای حیوانات بی پناه کرده اند.

  ادامه مطلب ...

شهروندان استان مرکزی در مصرف آب صرفه جویی کنند

مهر: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی برای مواجه نشدن با قطع یا کمبود فشار آب در روزهای پایانی سال بر صرفه جویی آب از سوی شهروندان تاکید کرد و گفت: شهروندان در روزهای پایانی سال در مصرف آب صرفه جویی کنند

عبدالرضا  خلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر  با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و شروع خانه تکانی گفت : مصرف آب در ماه اسفند با افزایش چشمگیری همراه است.


وی با بیان اینکه هم اکنون 10 تا 15 درصد بیش از حد استاندارد آب در استان تولید می شود از شهروندان خواست تا با رعایت روش های صحیح مصرف آب ، ضمن توجه به حفظ منابع آبی ،امکان برخورداری از آب را برای سایر همشهریان فراهم سازند.

 مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود: برای مواجه نشدن با کمبود فشار و یا قطع آب در مصرف آب صرفه جویی و هنگام شستشو در روزهای پایانی سال از مصارف غیر ضروری خودداری کنند.

 خلیلی به بارندگی های مناسب امسال اشاره کرد و گفت : باید همواره در نظر داشته باشیم که منابع تامین آب محدود است و صرفه جویی در مصرف آب در طول سال و تمام فصل ها ضروری است


 وی در ادامه با اشاره به قطع یا کمبود فشار آب طی یک ماه گذشته به دلیل برخی تعمیرات در سد کمال صالح برای افزایش استحصال آّب در شهر اراک، ضمن تشکر از همکاری شهروندان گفت : کار تعمیرات به اتمام رسیده و در حال حاضر مشکلی وجود ندارد

حیات کودکان سرطانی در گرو هوای اراک!

مهر: با دستان کوچکش نهالی را در زمین می کارد و می داند ریشه این درخت با حیاتش پیوند خورده است. کودکی که به واسطه آلودگی هوای اراک به بیماری سرطان مبتلا شده است قدر این ریه های تنفسی شهر را می داند. ریه هایی آلوده که به گفته شهردار اراک نباید از بازگوکردن حقایق در مورد آلودگی هوای اراک بترسیم بلکه باید برای سبزی شهر اراک چاره ای بیندیشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، پانزدهم اسفندماه بخشی از خاک کلان شهر اراک ریشه درختانی را در بغل گرفت که جنسشان با تمام درختهایی که در هفته درختکاری بر خاک این شهر تکیه زدند متفاوت بود درختانی از جنس زندگی و امید. امید بیمارانی که با کاشت درختان با دستان کودکان سرطانی بیش از همه  آلودگی این کلان شهر صنعتی در وجودشان لانه کرده است.



از ماسکی که به جلوی دهان بسته و نگاه بی جانی که نظاره ات می کند می توانی عمق دردی را که به نام "سرطان" در تن کوچکش ریشه دوانده است درک کنی. بی خبر از جنگ میان مرگ و زندگی به درون تن رنجور و کودکانه اش، نگاهش پر از امید به روزهایی است که نامش از لیست بیماران بیمارستان پاک شده تا همپای هم سن و سالهایش بتواند در پارک بچگی کند.

او خوب قدر هوای پاک را می داند. بهتر از ما آدم بزرگهایی که حوصله مان نمی آید این روزها برای خرید حتی قرص نانی زحمت کمی پیاده روی را به خود دهیم و حاضریم در ازای تنبلی ناشی از بی مسئولیتی امان نقشی هرچند کوچک در آلوده کردن هوای شهرمان داشته باشیم.

کم نیستند کودکانی چون آیلار و هم سن و سالهایش در اراک که امروز بیماری سرطان سوهان روح تن کوچک و رنجورشان شده و دراین روزها که همه دختر بچه ها فکر و ذهنشان در پی خرید کفش های نو و پیراهن های توردار و زیبا بوده و گرفتن بهترین کادوی عیدی را  آرزو می کنند تمام آرزوهای آیلار کوچولو و 160 دوست هم سن و سال دیگرش در سلامتی بیماران خلاصه می شود.

  ادامه مطلب ...