اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها
اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

کلانشهر اراک؛ از پله های یکی در میان خاموش تا میدانهای کج و معوج

کلان شهر شدن اراک، ارمغان مدیران دولتی نهم و دهم بود، شهری 500 هزار نفری که با پیوستن دو شهر کرهرود و سنجان در ردیف هشتمین کلان شهر کشور قرار گرفت و حالا کلان شهر شدیم شهری که به اذعان ساکنین اراک از جمله کارشناس و غیرکارشناس و مدیر و کارمند و مردم هنوز با مشکلات شهری زیادی دست و پنجه نرم می کند و تا بزرگ شدن فاصله بسیار دارد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، شورای چهارم اراک در حالی یکی از اعضای خود را به عنوان شهردار کلان شهر اراک انتخاب کرد که این شهر کوچک که از نظر جمعیتی چهاردهمین شهر کشور محسوب می شود و با الحاق دو شهر کرهرود و سنجان به هشتمین کلان شهر کشور تبدیل شده است.


تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، شیراز، اهواز و قم، طبق نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰ به ترتیب پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران و دارای جمعیت بالای یک میلیون نفر هستند و در رده‌های بعدی جمعیتی به ترتیب کرمانشاه، ارومیه، رشت، زاهدان، کرمان و اراک قرار دارند. اما در حال حاضر تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، شیراز، اهواز، اراک و رشت کلانشهر محسوب می‌شوند.

و حالا رشت و اراک با جمعیتی در حدود ۵۰۰ هزار نفر با مصوبه دولت نهم و دهم کلانشهر شدند تا با تعلق گرفتن اعتبارات بیشتر راه توسعه را زودتر طی کنند. اعتباراتی که تنها در قانون تجمیع عوارض در کلان شهرها تعریف شده است.
  ادامه مطلب ...

تفاوت آلودگی شهر اراک با سایر شهرهای آلوده کشور

مردم اراک دیگر به آسمان خاکستری، هوای آلوده، آب آلوده ، وعده های بی سرانجام و مصوبه هایی که هرگز اجرایی نمی شوند و یا به نفع صنایع آلاینده اصلاح می شوند عادت کرده اند، آلودگی اراک متفاوت است چون آلودگی سایر شهرها بیشتر بر اثر حمل و نقل است اما در اراک آلایندگی صنایع پیشتازی می کند و برخی گازها و ترکیبات موجود زیان آور فقط در هوای اراک مشاهده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از قطع اعتراض هفتگی مردم به آلودگی هوای اراک و سفر دکتر ابتکار به اراک انتظار روزهای بهتری برای وضعیت آب و هوای اراک می رفت. اما با آغاز سوختن دوباره مازوت در نیروگاه اراک از اول آذر، اراک روزهای آلوده ای را از سر گذراند، هرچند که مدیر کل محیط زیست استان از کاهش سوخت مازوت در روز ششم آذر طی مکاتبات و اخطارها خبر داد، اما انتظار مردم اراک این است که برای وضعیت آلودگی هوا تصمیمی جدی تر گرفته شود.


مردم اراک دیگر این طالع نحس آلودگی هوا را تحمل نمی کنند و  همچنان حساسیت خود  را نسبت به کاهش الودگی هوای اراک و دیدن دوباره آسمان آبی حفظ کرده اند. مردمی که   وضعیت نابسامان هوای اراک را رصد کرده و نسبت به قبل  آگاه تر شده اند.آگاهی که با حمایت انجمن های زیست محیطی آغاز شده و با حضور مدیر کل محیط زیست استان مرکزی شامگاه چهارشنبه در میان جمعی از دانشجویان و فعالان زیست محیطی اراک خواستار توضیح برای آلایندگی نیروگاه شازند و وضعیت سوخت آن شد.
  ادامه مطلب ...

اختلافات مالی با پیمانکار پروژه های عمرانی اراک را ناتمام گذاشت!

بنا بر برخی گزارش ها، شرکت آبادراهان پارس، پیمانکار مجری طرح های عمرانی تقاطع های غیر همسطح اراک، به دلیل اختلافات مالی با شهرداری اراک، عملیات خود را متوقف و تجهیزات خود را از پروژه های در دست احداث تخلیه کرده است و این پروژه ها که برای ترافیک و آلودگی هوای اراک بسیار با اهمیت هستند به دلیل این اختلافات ناتمام مانده اند.

بی تعارف!

دروغ گویی و شانه خالی کردن مسئولیت از جانب مسئولان اغلب غیر بومی آلومینیوم سازی اراک (ایرالکو) صدای مدیرکل محیط زیست استان را هم درآورد آنجا که دیشب در برنامه بی تعارف شبکه آفتاب د واکنش به وعده های مدیران این واحد آلاینده برای تعطیلی آندسازی گفت: اینا دارن دروغ میگن!

فاز دوم نصب تاکسی‌ مترها در اراک آغاز شد

سرپرست تاکسیرانی شهرداری اراک از آغاز فاز دوم نصب تاکسی مترها در استان مرکزی خبر داد.


رضا علینقی پور در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اراک، اظهار کرد: پس از دریافت مجوزهای لازم پس از یک سال تحقیق و بررسی از خلاصه عملکرد شرکت های مجری این امر در سطح کشور، شرکت جهان گستر انتخاب و توسط مراجع ذی صلاح سازمان مورد تأیید و جهت فعالیت انتخاب شد.وی افزود: در ابتدا به لحاظ حساسیت بیشتر،‌ ناوگان تاکسی بی سیم 133 مجهز به این دستگاه شد که با استقبال خوبی از سوی شهروندان مواجه شد.



سرپرست تاکسیرانی شهرداری اراک تصریح کرد: پس از تکمیل این ناوگان درخواست هایی از سوی دانشجویان دانشگاه آزاد امیرکبیر و نیز رانندگان همان خط به صورت تلفنی و حضوری بود که متقاضی اجرای این امر بر روی تاکسی های خط مذکور بودند که فاز دوم نصب به این خط اختصاص یافت و در حال حاضر در حال اجرا است.


علینقی پور با اشاره به مزیت های این دستگاه گفت: این دستگاه مجهز به سیستم خودپرداز الکترونیک است که شهروندان با تهیه کارت الکترونیکی شهروندی می توانند هزینه کرایه خود را پرداخت کنند که با این کار از گردش پول به صورت دستی جلوگیری و مانع شیوع امراض از این طریق می شود.


وی افزود: مشکل پول خرد نیز از این طریق حذف و مهم تر این که با نصب GPS علاوه بر مکان یابی برای رانندگان در سطح شهر سبب می شود سازمان نظارت خود را علاوه بر حضور بازرسان به صورت غیر حضوری اعمال کرده و از این طریق تاکسی های غیر فعال شناسایی و با آنها برخورد می شود.

کمبود 1000 دستگاه تاکسی در ناوگان تاکسیرانی اراک

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اراک بر ممنوعیت فعالیت تاکسی‌ها در آژانس در طول روز تاکید کرد.

رضا علینقی پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، اظهارداشت: فعالیت تاکسی‌ها در آژانس در شب برای کمک به حمل و نقل شهری ممانعتی ندارد اما فعالیت آنها در روز ممنوع است.

وی با تاکید بر اینکه "در طول روز به دلیل اینکه به تاکسی‌ها در سطح شهر نیاز است، اجازه کار در آژانس را ندارند و باید در خطوط خود فعال باشند" افزود: در صورتی که تاکسی در آژانس فعالیت داشته باشد و این گزارش به سازمان برسد بررسی‌های لازم انجام می‌شود. به نحوی که از بازرس خط سئوال می‌شود و در صورتی که توسط این بازرس فعالیت تاکسی در خط تایید نشود برخورد جدی صورت می‌گیرد.


علینقی پور در خصوص نوع برخورد با راننده تاکسی‌های متخلف گفت: درصورتی که تخلف این افراد محرز شود و بازرس خط، فعالیت آنها را تایید نکند به هیات انضباطی ارجاع داده می‌شوند، جریمه می‌شوند و یا ابطال موقت و یا دائم پروانه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه "در حال حاضر بیش از هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر به نسبت جمعیت کمبود داریم" تصریح کرد: کمبودها در سطح شهر کاملاً برآورد شده است به نحوی که مشخص شده است در کدام مناطق شهر با کمبوده تاکسی مواجه هستیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اراک اضافه کرد: برای مثال در کوی امام علی(ع)، یا خیابان مشهد و خیابان شهدا با کمبود تاکسی و فعالیت کم آنها مواجه هستیم، اما به دلیل اینکه در این چنین مناطق مسافربرهای شخصی فعالیت دارند و با وجود مشکلات ناشی از عدم حمایت ارگان‌های ذیربط، تاکسی‌ها در این خطوط کمتر فعال هستند و به اجبار در خطوط دیگر خدمات‌رسانی دارند.

علینقی‌پور در خصوص برخورد با مسافربرهای شخصی گفت: بحث برخورد و کنترل مسافربرهای شخصی بحثی است که در کل کشور با آن مواجه هستیم و یکی از راه‌های کنترل این امر در شهر اراک ایجاد طرح ترافیک در هسته مرکزی شهر است و مقابله و اعمال قانون توسط راهنمایی و رانندگی راه دیگری است که می‌توان فعالیت تاکسی‌ها را بیشتر کرد.