اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها
اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

دود آجرهایی که به چشم مردم اراک می رود

مهر: از صدها برگ آلایندگی هوای اراک یک برگ آن به نام کوره های اجرپزی سند خورده، کوره های سنتی که تعدادشان به 80 واحد در اطراف شهر اراک می رسد اما در آلایندگی هوای اراک نقش جدی را بازی می کنند.


به گزارش خبرنگار مهر،  عوامل آلودگی هوای کلان شهر اراک به یک موارد و دو موارد خلاصه نشده است چراکه دود کارخانجات بزرگ، اگزوز ماشین ها، خشک شدن کویر و انتقال ریزگردها به کلان شهر اراک با دود ناشی از آجرپزی ها با هم وحدتی برای سد کردن راه تنفس مردم ایجاد کرده اند. آجرهایی که برای ساختن خانه های بزرگ و کوچک ساخته می شوند اما دود ساختن سنتی آنها به چشم مردم می رود.


سرک کشیدن به آجرپزی ها، نگاه به زندگی را کمی تغییر می دهد، آجرپزی ها این روزها به دلیل سرما گرچه کارشان کمی تق و لق شده اما در فصل کار، صحنه های زحمت و تلاش بی وقفه آدم هایی را به نمایش می گذارند که برای لقمه نانی حلال گرما و سرما را به جان می خرند. تلاش و عرق ریزی ای که شاید اگر بدانند بخشی از آلایندگی اراک را ایجاد می کنند هرگز مدیران آجرپزی این اهمال خود را نخواهند بخشید.

فعالیت حدود 200 کوره در استان

کوره های حدود 200 واحد آجرپزی در استان مرکزی روشن است و آجر تولید می کنند که بیش از 60 واحد آن در اطراف اراک قرار دارد و در کنار سایر منابع الاینده چرخه آلوده سازی این شهر را تکمیل می کنند.

در حالیکه سامان دهی کوره های آلاینده اراک از سال گذشته در دستور کار بوده است اما این کار همچنان با مشکلاتی همراه شده و تنها چند واحد موفق به تبدیل سوخت خود از مازوت به گاز که آلایندگی را به طور مشهودی کم می کند تبدیل کنند.

گازرسانی به تمام آجرپزی ها تا پایان سال

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس نیز که چندی پیش از برخی واحدهای آجرپزی اطراف اراک دیدن کرده بود در این باره گفت: مدیریت کوزه های آجرپزی باید در اولویت سازمان صنعت و محیط زیست قرار گیرد.

محمد حسن آصفری افزود: کوره های آجرپزی با وجود گذر سالها و مدرن شدن نحوره تولید، سنتی کار می کنند و این امر چالش زیست محیطی به ویژه در شهر اراک ایجاد کرده است.


  

وی با توجه به آلودگی شهر اراک و استفاده از سوخت مازوت در کوره های آجر پزی سوخت گاز را برای کاهش آلودگی هوا در این کوره ها پیشنهاد کرد و افزود: برای گاز رسانی به کوره های آجر پزی حدود پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با مشارکت بخش خصوصی این اعتبار باید تأمین شود.

بیش از 50 واحد آجرپزی اطراف اراک آلاینده هستند

استاندار مرکزی هم در خبر دیگری از اختصاص هفت میلیارد تومان به تغییر سوخت آجرپزی ها از مازوت به گاز خبر داد و افزود: این مبلغ از محل اعتبارات کاهش آلودگی هوا برای تغییر سوخت 15 کوره آجرپزی اطراف اراک اختصاص یافته است.

محمدحسین مقیمی گفت: 19 کوره آجر پزی در سال های گذشته به سوخت گاز تجهیز شده و با اجرای طرح جدید این تعداد به 34 کوره افزایش خواهد یافت.

لزوم حفظ تولید و اشتغال فعلی

کوره های آجرپزی به طور میانگین ماهانه 50 تا 200 هزار آجر تولید می کنند و به طور میانگین برای 25 نفر اشتغال ایجاد کردند، کارگرانی که گاه به خانواده های خود آجر می زنند و آماده قرار گرفتن در کوره می کنند.

آقای احمدی یکی از کارگران آجرپزی اطراف اراک در گفتگو با مهر با بیان اینکه، با کار در آجرپزی هزینه زندگی خود و خانواده اش را تامین می کند گفت: مسئولین هر کاری می کنند به فکر زندگی ما هم باشند و کاری نکنند ما از زندگی بیفتیم و شغل خود را از دست بدهیم.

شهرک آجر راه حل نهایی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه، فعالیت کوره های آجرپزی در اطراف اراک یکی از دلایل آلایندگی است به خبرنگار مهر گفت:  با تغییر سوخت می توان از این حجم کاست ولی با این حال راه حل نهایی ایجاد شهرک آجر در اراک است تا ضمن حفظ سرمایه های هزینه شده در این بخش کار سامان دهی و تولید بهبود یافته در استان ادامه داشته باشد.

علیرضا زاوشی همچنین روش های سنتی برای تولید آجر را غیر اقتصادی خواند و افزود: هم اکنون کوره های آجرپزی اراک در پهنه اراضی کشاورزی حاشیه شهرها به ویژه اراک پراکنده اند و گازرسانی به برخی واحدها دشوار و امکان پذیر نیست.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی نیز با بیان اینکه در امر ساخت و ساز هنوز نتوانسته‌ایم به صورت کامل اجرای استانداردهای مصالح ساختمانی را اجرا کنیم اظهار داشت: متاسفانه به استاندارد‌سازی در امر مصالح ساختمانی به خوبی پرداخته نشده است.

سید سعید میرنظامی مدنی با بیان اینکه کیفی‌سازی هزینه دارد، عنوان کرد: در بحث کیفی‌سازی مسئله ظاهر یک کالا نیست، بلکه استانداردها بر این مبنی شکل گرفته‌اند که به باطن کالا هم توجه شود.

مدرن شدن مصالح  و ساخت خانه های مقاوم با آجرهای جدید حداقل الزامی است تا کوره های آجرپزی استان به سمت آجرپزی های استاندارد و مدرن با سوخت گاز پیش روند و این آجرپزی ها چه در شهرک آجر باشد و چه در کل استان به طور پراکنده باشند اجازه نفس کشیدن به شهروندان را می دهد و مانع زندگی آرام و سالم نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.