اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها
اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

تالاب میقان اراک؛ مرکزی برای تورهای پرنده نگری

میقان یکی از پتانسیل‌های مهم گردشگری در شهر اراک محسوب می‌شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان این مطلب افزود :  با توجه به چشم اندازهای زیبا و دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد، میقان یکی از پتانسیل‌های مهم گردشگری در شهر اراک محسوب می‌شود. به همین منظور روز ۱۵ آبان به عنوان “روز درنا”تصویب شد و تالاب میقان میزبان گردشگران ، طبیعت دوستان و حافظان محیط زیست خواهد بود تا در آرامش کویر پرواز درنا‌ها و مهاجرت این پرندگان را از نزدیک مشاهده کنند.


سید محسن رحمتی تاکید کرد : تالاب زیبای میقان ، واقع در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک، به دلیل وسعت، ویژگی‌های اکولوژیکی و هیدرولوژیکی و میزان تأثیرگذاری آن بر اقلیم منطقه و به خصوص شهر اراک یک اکوسیستم حساس تلقی می‌شود که حتی رطوبت ناشی از آن باعث تلطیف هوای اراک شده و این شهر را از تهدید خشکی هوا نجات می‌دهد. تالاب میقان در مسیر کریدورهای پرندگان مهاجر قرار دارد و هر ساله پذیرای انواع مرغان مهاجر از جمله درنای زیبای خاکستری، سرخمائی، آنقوت و غاز و … است. این تالاب به دلیل از بین رفتن دیگر زیستگاه‌های پرندگان مهاجر مانند تالاب شادگان اصلی‌ترین زیستگاه پرندگان مهاجر منطقه غرب مدیترانه محسوب می‌شود.

وی افزود : مطمئنا با توجه به حساسیت این اکوسیستم به عنوان تنها توقف‌گاه و استراحت‌گاه پرندگان مهاجر تالاب‌های شمال به جنوب در خاور‌میانه و با توجه به ویژگی‌های ارزشمند و منحصر به فرد زیست محیطی، تالاب میقان شاخص‌های لازم برای پیوستن به تالاب‌های بین المللی و نیز منطقه حفاظت شده پرندگان مهاجر و همچنین ثبت به عنوان منطقه‌ای ملی طبیعی (با توجه به جاذبه‌های اکوتوریستی) را دارا است.

رحمتی گفت : حضور بیش از ۹۰ گونه پرنده و چندین گونه پستاندار و خزنده در تالاب میقان بیانگر توان اکولوژیکی بالای آن است. از این تعداد پرندگان حدود ۲۷ گونه آسیب‌پذیر یا نادر و حمایت شده در سطح جهان، در منطقه دیده شده است. درنای خاکستری یکی از این گونه‌های آسیب پذیر و حمایت شده در سطح جهان است .

نظرات 1 + ارسال نظر
ما شنبه 18 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 16:46 http://kheshkhesh.blogfa.com

سلام
از خش خش دیدن نمایید...
منتظر نظرات شما در خصوص مسائل استان هستیم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.