اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها
اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

بازار تاریخی اراک نیازمند حمایتهای ملی است

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: مجموعه تاریخی بازار اراک نیازمند حمایتهای ملی و حراستی است که در این راستا موضوع ثبت جهانی این مجموعه در دستور کار است.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی سید ˈ محسن رحمتی ˈ افزود: بازار اراک به عنوان آخرین نمونه معماری و شهرسازی ایرانی و با قدمت 200 ساله به عنوان هویت کالبدی شهرسازی این خطه است و با ثبت جهانی لایه های حمایتی و برنامه های خاص حفاظتی برای آن مهیا می شود.

وی اظهار کرد: شورای بافت تاریخی استان مرکزی با قدمت سه ساله به صورت نیمه فعال بوده که به زودی فعالیت آن رونق می گیرد و پیگیری مراحل ثبت جهانی بازار اراک به عنوان یکی از اولویت ها دنبال می شود.


سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی بیان کرد: از وظایف مهم این شورا اقدامات مرمتی و پیگیری امور ثبت جهانی است و این شورا به عنوان مجمع کلان تصمیم سازی های حفاظتی ابنیه تاریخی و فرهنگی محسوب می شود.

رحمتی توضیح داد: پیگیری پرونده ثبت جهانی مسجد جامع ساوه با هدف بهره مندی این بنای مهم از حمایت های مادی و معنوی از اولویت های بعدی این شوار است.

مجموعه قدیمی بازار اراک در زمان فتحعلی شاه قاجار و توسط یوسف خان گرجی در سال 1228 هجری قمری به عنوان بافت مرکزی سلطان آباد (نام قدیم اراک) ساخته شده که دارای دو محور عمود بر هم شمالی - جنوبی به طول 720 متر و شرقی - غربی به طول 200 متر است که هشت گذر در آن تعبیه شده است.

وی گفت: ثبت مسجد جامع ساوه نیز که از اولین مسجدهای بنام ایرانی در شهرستان ساوه است، در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: این مسجد با تزئین منحصر به فرد معماری از خشت و گل ساخته است و قدمت آن به بیش از یکهزار سال می رسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.