اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها
اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

ایجاد چرخه زیستی مناسبی برای پرندگان در تالاب میقان اراک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: پساب فاضلاب وارده به تالاب کویری میقان اراک در رشد جلبگ های مقاوم به شوری و گونه آبزی آرتمیا اثر مثبت داشته و چرخه زیستی مناسبی را برای پرندگان مهاجر ایجاد کرده است.
 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، انصاری افزود: آرتمیا یکی از ذخیره های آبزی با ارزش در وسعت هشت هکتاری تالاب میقان اراک محسوب می شود که از گونه سخت پوستان است و با توجه به اینکه یکی از غذاهای اصلی پرندگان مهاجر به ویژه فلامینگوها است به نظر میرسد توسط آنها از دیگر تالابها به میقان منتقل شده باشد.

وی گفت: آرتمیا به پا یا پرهای پرندگان می چسبد و گاهی توسط پرنده خورده می شود و چند روزی در دستگاه گوارش پرنده سالم باقی می ماند و بستر انتقال آن از یک محل به محل دیگری مهیا می شود.



انصاری ادامه داد: آرتمیاهای تالاب میقان اراک به خاطر شرایط اکوسیستمی این تالاب بچه زا هستند و به دلیل قرمزی بدن آنها نوعی موج قرمزرنگ بر سطح دریاچه و حوضچه های آبی سولفات سدیم این منطقه با زیبایی تمام به چشم می خورد.
وی اظهار کرد: آرتمیاها از جلبگ های مقاوم به شوری تغذیه می کنند و این جلبک ها نیز با پساب فاضلاب که املاح زیادی دارد تکثیر بالایی دارند و فلامینگوها نیز از ارتمیا که سرشار از پروئنین است خود را سیر کرده که حفظ این چرخه بسته به تخصیص حق آبه مناسب ازپساب فاضلاب است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: بر اساس محاسبه انجام شده تالاب میقان اراک سالانه به پنج میلیون متر مکعب حق آبه از محل روان آبهای سطحی و پساب نیاز دارد.
انصاری توضیح داد: سالانه 31 میلیون متر مکعب پساب فاضلاب در تصفیه خانه اراک تولید می شود که هدایت آن به کویر میقان علاوه بر تامین نیاز این منطقه چرخه زیست آرتمیا و پرندگان مهاجر را تضمیمن و تقویت می کند.
تالاب میقان اراک از زیستگاه های قدیمی و اصلی پرندگان مهاجر و حیات وحش کشور است که به عنوان آخرین حلقه اکولوژیک حوضه آبریز دشت اراک مطرح است و تخصیص حق آبه مناسب به آن به منظور مهار ریزگردها و تعادل در اکوسیستم امری حیاتی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.