اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها
اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

تالاب میقان اراک با جراحات زیست محیطی درانتظار یاری مسئولان

تالاب کویری میقان اراک یکی از 10 تالاب مطرح کشور و از زیستگاه های مهم پرندگان بین المللی و کشوری است که با جراحات عمیق زیست محیطی در انتظاریاری مسوولان و مدیریت بهینه است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، این تالاب کویری هم اینک با تهدیدهای جدی نظیر روند رو به رشد بیابانی شدن، افزایش حجم تولیدی ریزگردها، کمبود منابع آب و تهدید چرخه جانوری و گیاهی مواجه است و به عقیده کارشناسان برای جلوگیری از این تهدیدات که زنگ از بین رفتن این زیستگاه را به صدا دراورده است باید چاره اندیشی شود .تشکیل کارگروه ملی مدیریت تالاب میقان اراک و تخصیص اعتبارات ویژه برای اجرای برنامه های اصلاحی فوری در این حوزه از جمله راهکارهایی است که اکنون مطرح و مورد تاکید قرار دارد.



پیشنهاد تشکیل کارگروه ملی مدیریت تالاب کویری میقان اراک به کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و سازمان محیط زیست کشور داده شده و در این پیشنهاد مطالعات و اجرای برنامه های کارآمد ترمیمی در احیای گونه ها، تقویت سهم حق آبه تالاب ، نظارت بر تغییر کاربری های هدفمند و ایجاد درآمدزایی برای مردم روستاهای حاشیه تالاب دیده شده این طرح پیشنهادی قرار است امروز دوشنبه با حضور معاون رییس جمهور ورییس سازمان محیط زیست کشور نحوه اجرای آن بررسی می شود.


برداشت های معدنی بی ضابطه، شکار غیرمجاز، ورود آلودگی های صنعتی، قطع درختان و تخریب گونه های گیاهی از جمله عوامل تهدید کننده زیستگاه تالاب میقان اراک است که در سه دهه اخیر انجام شده و این تالاب را دچار آسیب کرده است.

روند رو به رشد روزهای آلوده در اراک زنگ هشدار جدی برای مسوولان است و می طلبد که هرچه سریعتر با تشکیل کارگروه مدیریت تالاب میقان اراک، در سطح ملی برنامه جامع مدیریتی نظیر دریاچه ارومیه برای این سرمایه ارزشمند طبیعی تشکیل شود.


هم اینک بیش از 50 هزار هکتار عرصه های حاشیه دریاچه میقان بیابانی است و با کوچکترین وزش باد ریزگردهای تولیدی آن به فضای شهر اراک هدایت می شود و اثر مستقیم بر آلودگی هوای این شهر دارد.درحال حاضر تنها آب ورودی به تالاب 800 لیتر در ثانیه است که با رژیم طبیعی این منطقه همخوانی ندارد و افزایش سهم حق آبه تالاب به سالانه بیش از 10 میلیون متر مکعب امری حیاتی است.


وجود 40 سد خاکی در مناطق بالادست تالاب، چاه های غیرمجاز، برداشت های غیراصولی ماده معدنی سولفات سدیم و برخی مشکلات که بر اثر احداث جاده در انتقال آب به دوسوی تالاب ایجاد شده از مهمترین مسایلی است که باید در سایه مطالعات علمی تاثیرات دقیق آن ارزیابی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.