وقایع استان - حمید میرنژاد: سازمان اتوبوسرانی اراک و حومه از سال 70 به عنوان سازمان تابعه شهرداری اراک تاسیس شده و تا به امروز به عنوان مهمترین و موثرترین سازمان در حوزه حمل و نقل عمومی فعالیت کرده است. چالش های پیش روی این سازمان طی سالیان اخیر مبحثی است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. این موضوع امروزه به عنوان یک چالش اساسی مانع حل مشکلات این سازمان شده و شاید هم به عنوان فرصت حاشیه امنیت برای مدیران ارشد آن به ارمغان آورده است.
بنا به اعتقاد کارشناسان نگاه مسئولین به شهر اراک در حوزه حمل و نقل عمومی نگاه سنتی بوده و به عنوان اولین قدم برای افزایش بهره وری حمل و نقل عمومی لازم است ساختار سازمان اتوبوس رانی دست خوش تغییر شود. آن چه به نام توسعه حمل و نقل عمومی در اراک خوانده می شود، تاکنون شامل افزایش دستگاه های اتوبوس و یا افزایش کمی خطوط بوده است. عاملی که خود باعث تردد بیش از حد اتوبوس ها در محدوده مرکزی شهر شده و موجب افزایش ترافیک و آلودگی هوا در این منطقه بوده است.
بی شک خصوصی سازی اتوبوس های سازمان اتوبوسرانی که البته با نظر مساعد مدیران ارشد شهری به وقوع پیوست اولین و مهمترین تغییر نگرش در این سازمان بود. اقدامی که رضایت شهروندان و امکان افزایش نظارت هدف اصلی آن بود. با این حال نتیجه به دلیل آنچه خلا قانون و یا ضعف مدیران خوانده می شود، چیز دیگری بود. از دیگر نتایج خصوصی سازی اتوبوس ها افزایش بیش از سه برابری نرخ کرایه ها طی دو سال بود که انتقادات بسیاری در پی داشت.
وی در پایان از برخورد نامناسب برخی از پرسنل رسمی سازمان اتوبوسرانی با رانندگان انتقاد کرد.
با این تفاسیر باید اذعان کرد واگذاری اتوبوس های سازمان اتوبوسرانی به بخش خصوصی اقدامی بود که تبعات آن اکنون و با گذشت زمان در حال بروز و ظهور است. برخی ابهامات در نحوه واگذاری اتوبوس های سازمان به بهره وران و یا نرمش مدیران سازمان در مقابل ایشان مسائلی است که سوالات جدی در ذهن همگان ایجاد کرده است.
اهمیت سازمان اتوبوسرانی به دلیل ارتباط مستقیم و مداوم با عموم مردم در شهر و ترس از اخلال در سیستم حمل و نقل عمومی به عقیده بسیاری عامل نرمش مدیران این سازمان شده است. با این حال وقایع استان همچنان پیگیر این موضوع بوده و در این راستا آمادگی انتشار نظرات مردم ، رانندگان ، بهره وران و مدیران سازمان را دارد.