اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها
اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

نوید خیالی سرسبزی اراک پس از کلان‌شهر شدن/ ریه‌های شهر قربانی توسعه می‌شود

خبرگزاری مهر-سمیه بصیرت : چهارمین شهر گران ایران در زمینه مسکن، شهر اراک است. شهری جوان که چند ماهی است با الحاق دو شهر سنجان و کرهرود -دو روستای سرسبز استان مرکزی- به کلان شهر تبدیل شده است.


به گزارش خبرنگار مهر، اراک شهر کلانی است که مسئولین ارشد استانی با بزرگ شدنش نوید روزهای خوبی را برای مردم این سه شهر داند. اما هنوز گرمی این نوید خیالی را مردم فراموش نکرده‌اند که جمع شدن این شهرها با یکدیگر باغات سرسبز این مناطق را در معرض تهدیدهایی چون آپارتمان سازی و... قرار داده است.



هشتمین کلان شهر کشور شد کلان شهری که به گفته استاندار مرکزی با این الحاق، کرهرود و سنجان به عنوان مناطق شهری اراک شناخته می شوند که این امر در ارتقاء زیرساخت‌های شهری، ایجاد مبلمان شهری فضای سبز و سایر امکانات شهر مدرن در سنجان و کرهرود تاثیر گذار است اما حرف مردم چیز دیگری است.

جلالی عنوان نماینده مردم سنجان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مردم کرهرود و سنجان شغل چندین ساله شان کشاورزی است اما بواسطه برخی مشکلات مثل کم آبی و گرانی کودها و...تمایل کمتری برای کشاورزی وجود دارد و ترس ان داریم که کشاورزان باغات خود را فروخته و آپارتمان‌سازی در این باغات انجام شود.

وی با بیان اینکه بیش از یک هزار و 300 هکتار مزرعه و فضای سبز سنجان مورد تهدید خشکسالی ناشی از کم آبی است اظهارداشت: مسئولان باید مشکل مردم منطقه رسیدگی کنند.

مطلب مرتبط: شهردار جدید اراک: نظر کارشناسان در اولویت برنامه های کاهش ترافیک اراک خواهد بود
  علی اکبر کریمی شهردار سابق و کارشناس شهری اراک  با بیان اینکه حد فاصل شهرهای کرهرود، سنجان و فیجان با وجود مناطبع طبیعی و دره‌های زیبا از ریه‌های شهر اراک محسوب می‌شود گفت: این منطقه با بیش ازشش رشته قنات به عنوان ریه های شهر اراک محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه در گذشته به علت حاکم بودن شهرداری های ضعیف در سنجان و کرهرود در این دره هزار هکتاری، تعدادی از قناتهای این منطقه خشک شده است گفت: اگر در این مکان خانه‌سازی‌های بیشتری صورت بگیرد و این اتفاق را نتوانند شورای شهر جدید مدیریت کنند هیچ تضمینی برای آب و هوای کلان شهر و باغات و آبها وجود نخواهد نداشت.

طرح‌های ضربتی برای حفظ باغات و فضای سبز

شهردار سابق اراک با تاکید بر اینکه باید طرحهای ضربتی برای حفظ باغات و فضای سبز این دره صورت گیرد خاطرنشان کرد: باید با استفاده از این دره در قالب مکانهای تفریحی و پارکهای آبی در حفظ فضای سبز شورای شهر چهارم بتواند برنامه ریزی جامعی داشته باشد.

کریمی به حفظ و گسترش هویت صنعتی شهر اراک تاکید کرد و گفت: شهری به مانند اراک قبل از اینکه شهری گردشگری و تفریحی باشد دارای هویت صنعتی است  و هزاران نفر در کارخانجات این شهر فعالیت می کنند اما در حال حاضر می بینیم که شهر صنعتی به مانند اراک از صنعت عقب افتاده است.

شهردار سابق اراک با بیان اینکه در گذشته رتبه صنعتی اراک در چهارمین قطب صنایع مادر کشور بود اظهارداشت: اما حال در رتبه های دهم قرار گرفیتم و استانهای دیگر از ما جلو افتاده اند.



 رییس شورای اسلامی شهر اراک اما به خوش بینی به آینده و این الحاق با وجود مشکلات پیش امده گفت: بدون شک هر تغییری در ابتدای امر مشکلاتی را به همراه دارد اما این به معنای نقض درستی کار نخواهد بود. دیر یا زود ادغام سه شهر اراک، سنجان و کرهرود ناگزیر بود و اکنون باید در برنامه های آتی خود فراتر از گذشته عمل کرده و نسبت به عمران وآبادانی مناطق الحاق شده تلاش مضاعف و برنامه ریزی اصولی داشته باشیم.

بدون شک هر تغییری در ابتدای امر مشکلاتی را به همراه دارد

دکترمنوچهر کاظمی در پاسخ به چگونگی تعرفه عوارض این مناطق افزود: پاسخ به سوالاتی نظیر تعیین تکلیف شوراهای شهر سنجان و کرهرود، وهمچنین بودجه شهرداری‌های آنها، یا چگونگی هماهنگی تعرفه عوارض و بهای خدمات این سه شهر با حضور نمایندگانی از فرمانداری و استانداری میسر است.

وی در رابطه با تفاوت نرخ تعرفه عوارض و بهای خدمات دو شهر سنجان و کرهرود با اراک، گفت: دفترچه عوارض این دو شهر با شهر اراک تفاوت اساسی دارد و همین امر می تواند موجب اختلاف میان مردم شود. همچنین انتخاب حسابرس از دیگر مواردی است که باید در اسرع وقت نسبت به تعیین آن اقدام شود. البته پیش از ابلاغ کلانشهر شدن اراک می بایست به چنین موضوعاتی توجه می شد و متأسفانه مسئولین امر در این خصوص شتابزده و غیر کارشناسی عمل نموده اند.

 حسن قربانی،شهردار اراک در خصوص هماهنگی سه شهر اراک، سنجان و کرهرود، گفت: پیشنهاد می شود؛ برای جلوگیری از بروز اختلاف، تا پایان سال از تغییر تعرفه ها خودداری شود و یکپارچه شدن دفترچه عوارض به سال آینده موکول شود.

شهردار کرهرود مهمترین مشکل کشاورزان را کمبود آب دانست و اظهار داشت: به منظور حفظ باغ ها و فضای سبز سنجان و کرهرود، مهمترین مسئله تأمین آب منطقه و احیای قنوات است.

کشاورزان به علت نداشتن آب اقدام به فروش باغات خود می کنند

عسگری اضافه کرد: کشاورزان به علت نداشتن آب اقدام به فروش باغات خود می کنند و با احیای قناتها و تامین آب منطقه است که بهانه ای برای تغییر کاربری و تبدیل آن به مجتمع های مسکونی و تجاری نخواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به موضوع صیانت از باغ های دو شهر مذکور، عنوان کرد: اگر در این فکر هستیم که مردم باغ های خود را به منظور کاهش آلودگی هوای شهر و کمک به دولت حفظ کنند؛ کاملاً دراشتباهیم، مشکلات اقتصادی به اندازه کافی می تواند دلیل محکمی برای فروش باغ ها و تغییر کاربری آنها توسط مالک، جهت ارتقای وضعیت اقتصادی باشد. بنابراین تنها راه حفاظت از این منابع، تملک اراضی توسط شهرداری و تبدیل آن به بوستان های زیبا است.

دکتر شهرام حریر فروش به مسئولین امر در شهرداری هشدار داد؛ در صورت اغماض و بی توجهی به این موضوع، طی ۵ سال آینده سنجان و کرهرود به چشمه موشک های دوم و سوم تبدیل خواهند شد. بنابراین همین امروز باید به فکر باشید و کاربری های لازم اعم از تجاری، آموزشی، ورزشی و فضای سبز مناطق مذکور را پیش از ساخت و سازهای غیر اصولی به بهانه کلانشهر شدن، پیش بینی و تملک کنید.

وی اذعان داشت: مقصود از حفظ باغ ها و فضای سبز سنجان و کرهرود جلوگیری از پیشرفت و ترقی این مناطق نیست، بلکه هدف تبدیل اراضی آن به احسن برای کمک به زیبایی شهر اراک در عین توجه به احداث مجتمع ها و برج های تجاری و مسکونی است که همه این موارد موجب افتخار شهر اراک خواهد بود.  

تبدیل باغ به آپارتمان های سربه فلک کشیده با این شرایط محرز است

وی اضافه کرد: هر چیزی در این دنیا تعالی دارد؛ اراک زمانی روستا بود، بخش شد، شهرستان شد، سپس مرکز استان و امروز کلانشهر می شود. مسئولیت سنگینی بر دوش همه ماست، باید پله های بلندتری را طی کنیم، مدیریت اصولی تری را در پیش گیریم و به موضوعات فراتر از گذشته بنگریم. در این صورت است که اوج خواهیم گرفت و از موانع گذر خواهیم کرد.

وی از شهردار خواست: پیش از هر اقدامی نقشه بزرگراه ها و معابر تهیه و تدابیر لازم برای جلوگیری از معضلات ترافیکی اندیشیده شود.

تبدیل باغ به آپارتمان های سربه فلک کشیده با این شرایط محرز است و در نهایت با اقداماتی چون تامین آب باغات، ممنوعیت هر گونه تغییر کاربری توسط کمیسیون، لایروبی قنوات خشک شده و ترمیم چاه های مربوطه که عمدتا از رده خارج گردیده و غیرقابل استفاده می باشند مانند قنات مستوفی، خان حاکم، جرقان، شرکت، خاکباز و ...،  برخورد جدی و قاطع قضایی با عوامل تخریب فضای سبز و باغات این محدوده و ثبت تمامی باغات شهرهای مذکور و پلاک کوبی درختان و تبدیل این محدوده به پارک ملی با توجه به قدمت تاریخی این شهرها و باغات می تواند اقدامات ضربتی باشد که ریه های شهر را حفظ کنیم.

به گفته کارشناسان فضای سبز کرهرود و سنجان ریه های شهر اراک هستند و با وجود منابع آلاینده هوای اراک این دو منطقه فرصتی برای نفس کشیدن اراک 500 هزار نفری فراهم می کند.فرصتی که با کمی اهمال در شرایطی که مردم اراک از آلودگی هوا رنج می برند و به معضل جدی مردم تبدیل شده است به فرصت سوزی تبدیل خواهد شد. چراکه درخت جدید با یک روز و دو روز رشد نمی کند تا هوای تازه برای مردم کلان شهر اراک به ارمغان بیاورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.