محسن رحمتی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شورای بافت تاریخی اراک حدود سه سال پیش به منظور برنامه ریزی برای بافت تاریخی شهر و نظارت از سیاست گذاری تا اجرای برنامه ها تشکیل شد.
به گزارش خبرنگار مهر، عوامل آلودگی هوای کلان شهر اراک به یک موارد و دو موارد خلاصه نشده است چراکه دود کارخانجات بزرگ، اگزوز ماشین ها، خشک شدن کویر و انتقال ریزگردها به کلان شهر اراک با دود ناشی از آجرپزی ها با هم وحدتی برای سد کردن راه تنفس مردم ایجاد کرده اند. آجرهایی که برای ساختن خانه های بزرگ و کوچک ساخته می شوند اما دود ساختن سنتی آنها به چشم مردم می رود.
سرک کشیدن به آجرپزی ها، نگاه به زندگی را کمی تغییر می دهد، آجرپزی ها این روزها به دلیل سرما گرچه کارشان کمی تق و لق شده اما در فصل کار، صحنه های زحمت و تلاش بی وقفه آدم هایی را به نمایش می گذارند که برای لقمه نانی حلال گرما و سرما را به جان می خرند. تلاش و عرق ریزی ای که شاید اگر بدانند بخشی از آلایندگی اراک را ایجاد می کنند هرگز مدیران آجرپزی این اهمال خود را نخواهند بخشید.
فعالیت حدود 200 کوره در استان
کوره های حدود 200 واحد آجرپزی در استان مرکزی روشن است و آجر تولید می کنند که بیش از 60 واحد آن در اطراف اراک قرار دارد و در کنار سایر منابع الاینده چرخه آلوده سازی این شهر را تکمیل می کنند.
در حالیکه سامان دهی کوره های آلاینده اراک از سال گذشته در دستور کار بوده است اما این کار همچنان با مشکلاتی همراه شده و تنها چند واحد موفق به تبدیل سوخت خود از مازوت به گاز که آلایندگی را به طور مشهودی کم می کند تبدیل کنند.
گازرسانی به تمام آجرپزی ها تا پایان سال
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس نیز که چندی پیش از برخی واحدهای آجرپزی اطراف اراک دیدن کرده بود در این باره گفت: مدیریت کوزه های آجرپزی باید در اولویت سازمان صنعت و محیط زیست قرار گیرد.
محمد حسن آصفری افزود: کوره های آجرپزی با وجود گذر سالها و مدرن شدن نحوره تولید، سنتی کار می کنند و این امر چالش زیست محیطی به ویژه در شهر اراک ایجاد کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، متأسفانه این الزامات و تدارکات جانبی مورد نیاز مردمی و شهری سالهاست که در نیمه راههای برنامهها میچرخد و اکنون نیز همچنان دست به دست میشود تا جایی که سال گذشته شهرداری شهر اراک 140 دستگاه اتوبوس گازسوز خریداری کرده و آنها را بلااستفاده در پارکینگ نگهداری میکند، در حالی که اتوبوسهای گازوئیلی همچنان دود و سم به خورد مردم میدهند.
نظارت، کنترل قیمت، مسافربر شخصی کنترل خطوط و ایجاد خط تاکسی در محلهها از جمله وظایف مدیریت سازمان تاکسیرانی است که باید در امر خدماترسانی و کیفیتبخشی به نیاز شهروندان انجام دهد و در مورد چگونگی و انجام درست و یا مشکلات موجود پاسخگو باشد.آیا این همه مشکلات نشان از شلوغی کار رئیس سازمان تاکسیرانی است که نمیتواند خودش پاسخگوی مشکلات باشد و رسانهها را به روابط عمومی حواله میدهد، روابط عمومی پل ارتباطی بین رسانه و مدیر است و جایگاه پاسخگویی در حد و اندازه مدیر را ندارد و اگر این طور بود که مدیر و روابط عمومی یک پست محسوب میشد.
«امیر انصاری» در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس اعلام سازمان اتوبرسرانی کلانشهر اراک هم اینک 184 اتوبوس روزانه در خطوط این شهر فعالیت می و از این تعداد 67 اتوبوس گازسوز و مابقی از سوخت گازوئیل استفاده می کنند.
وی بیان کرد : با توجه به معضلات تنگی معابر در هسته مرکزی شهر و ترافیک سنگین در ساعات پرتردد صبح و عصر ، ایستایی اتوبوس های گازوئیل سوز در ترافیک به شدت در افزایش میزان الودگی هوای اراک اثرگذار است.