اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

واژگونی ایستگاه اتوبوس روی خودرو در اراک

وزش باد ، امروز ایستگاه اتوبوسی را در اراک از جا کند.

این حادثه زمانی رخ داد که خودروی سواری در منطقه ی جهانگیری اراک مسافری را پشت ایستگاه پیاده کرد و در حال حرکت بود ناگهان با وزش باد این ایستگاه روی خودروی سواری پیکان واژگون شد.



(عکس تزئینی است)

این حادثه خوشبختانه خسارت جانی نداشت و در موقع حادثه کسی در ایستگاه نبود.


راننده خودروی پیکان گفت: ساعت 10 صبح بعد از پیاده کردن مسافر ، پشت سایبان این ایستگاه توقف کرد و چند ثانیه پس ازخارج شدنش از خودرو با وزش باد ایستگاه اتوبوس روی خودروی وی افتاد.


با اینکه این ایستگاه بسیار سنگین است اما اتصالش به زمین محکم نبود و با وزش باد معمولی واژگون شد.

نگاهی به وضعیت خصوصی سازی در اتوبوسرانی/بازی دو سر باخت

وقایع استان - حمید میرنژاد: سازمان اتوبوسرانی اراک و حومه از سال 70 به عنوان سازمان تابعه شهرداری اراک تاسیس شده و تا به امروز به عنوان مهمترین و موثرترین سازمان در حوزه حمل و نقل عمومی فعالیت کرده است. چالش های پیش روی این سازمان طی سالیان اخیر مبحثی است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. این موضوع امروزه به عنوان یک چالش اساسی مانع حل مشکلات این سازمان شده و شاید هم به عنوان فرصت حاشیه امنیت برای مدیران ارشد آن به ارمغان آورده است.



ساختار سنتی حمل و نقل عمومی در اراک

بنا به اعتقاد کارشناسان نگاه مسئولین به شهر اراک در حوزه حمل و نقل عمومی نگاه سنتی بوده و به عنوان اولین قدم برای افزایش بهره وری حمل و نقل عمومی لازم است ساختار سازمان اتوبوس رانی دست خوش تغییر شود. آن چه به نام توسعه حمل و نقل عمومی در اراک خوانده می شود، تاکنون شامل افزایش دستگاه های اتوبوس و یا افزایش کمی خطوط بوده است. عاملی که خود باعث تردد بیش از حد اتوبوس ها در محدوده مرکزی شهر شده و موجب افزایش ترافیک و آلودگی هوا در این منطقه بوده است.


خصوصی سازی تغییر رویکرد در ساختار اتوبوسرانی

بی شک خصوصی سازی اتوبوس های سازمان اتوبوسرانی که البته با نظر مساعد مدیران ارشد شهری به وقوع پیوست اولین و مهمترین تغییر نگرش در این سازمان بود. اقدامی که رضایت شهروندان و امکان افزایش نظارت هدف اصلی آن بود. با این حال نتیجه به دلیل آنچه خلا قانون و یا ضعف مدیران خوانده می شود، چیز دیگری بود. از دیگر نتایج خصوصی سازی اتوبوس ها افزایش بیش از سه برابری نرخ کرایه ها طی دو سال بود که انتقادات بسیاری در پی داشت.


مشکلات بیمه و مزایای رانندگان
یکی از رانندگان فعال اتوبوس در شهر اراک طی گفتگویی مفصل با خبرنگار وقایع استان ضمن انتقاد شدید از وضعیت شغلی خود گفت: اولین مشکل اغلب رانندگان موضوع بیمه و حقوق است. وی اضافه کرد: برخی رانندگان که قبلا در خطوط بین شهری فعال بوده اند و امروزه در داخل شهر مشغول به کار شده اند، مشکل بیمه داشته و هم اکنون بدون اینکه خدمات بیمه دریافت کنند مشغول فعالیت هستند.این راننده دلیل عدم ذکر نام خود را نبود امنیت شغلی عنوان کرد و افزود: متاسفانه ما بدلیل عدم وجود امنیت شغلی حتی در مقابل عدم دریافت بیمه و مزایای دیگر حق اعتراض نیز نداریم و در صورت اعتراض به این وضعیت بلافاصله اخراج خواهیم شد.وی با کنایه به این موضوع که رانندگی شغل چندم ما است افزود: متاسفانه مردم خرابی اتوبوس ها را از چشم راننده می بینند. این در حالی است که خرابی اتوبوس کوچکترین ارتباطی به راننده نداشته و با هر بار خرابی اتوبوس، راننده قبل از همه از این بابت متضرر خواهد شد.وی همچنین به مشکل پول خرد اشاره کرد و گفت: متاسفانه کار اصلی راننده در توقف گاه که برای استراحت وی در نظر گرفته شده،جستجو برای پول خورد است.

وی در پایان از برخورد نامناسب برخی از پرسنل رسمی سازمان اتوبوسرانی با رانندگان انتقاد کرد.


نارضایتی شهروندان از کیفیت اتوبوس ها
یکی از شهروندان اراک در گفتگو با خبرنگار ما ضمن انتقاد از عملکرد سازمان اتوبوسرانی گفت: وضعیت اتوبوس های شهر اصلا مناسب نیست و به نظر میرسد اکثر اتوبوس های فعال، اکنون فرسوده هستند. وی همچنین با اشاره به خرابی های مکرر این اتوبوس ها افزود : متاسفانه فرسوده بودن اتوبوس ها همه مردم را کلافه کرده و نظم و انضباط در ساعت حرکت اتوبوس ها نیز وجود ندارد . وی در ادامه افزود: باید سوال کرد چرا سازمان اتوبوسرانی از اهرم نظارت خود استفاده نکرده و اتوبوس های فرسوده تا کی باید در شهر فعال باشند. وی ضمن اشاره به موضوع خصوصی سازی نیز خاطرنشان کرد: وضعیت سرویس رسانی اتوبوس ها قبل از خصوصی ســـازی خیلی بهتــر بود و حتی از اتوبوس های بهتری نیز استفاده میشد.

با این تفاسیر باید اذعان کرد واگذاری اتوبوس های سازمان اتوبوسرانی به بخش خصوصی اقدامی بود که تبعات آن اکنون و با گذشت زمان در حال بروز و ظهور است. برخی ابهامات در نحوه واگذاری اتوبوس های سازمان به بهره وران و یا نرمش مدیران سازمان در مقابل ایشان مسائلی است که سوالات جدی در ذهن همگان ایجاد کرده است.


اهمیت سازمان اتوبوسرانی به دلیل ارتباط مستقیم و مداوم با عموم مردم در شهر و ترس از اخلال در سیستم حمل و نقل عمومی به عقیده بسیاری عامل نرمش مدیران این سازمان شده است. با این حال وقایع استان همچنان پیگیر این موضوع بوده و در این راستا آمادگی انتشار نظرات مردم ، رانندگان ، بهره وران و مدیران سازمان را دارد.

هتل ستاره دار اراک متخلف شناخته شد

مدیر عامل سازمان تعزیرات حکومتی استان مرکزی از تخلف گرانفروشی هتل معروف اراک خبر داد.


مختاری در گفتگو با خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران  گفت: برای یکی از هتل های معروف و ستاره دار اراک به علت گرانفروشی و یا اضافه دریافتی وجه در پارکینگ ورودی پرونده ای تشکیل و جهت رسیدگی به شعبه چهارم بروی تعزیرات شهرستان اراک ارجاع شد.

 
این مقام قضایی در خاتمه اظهار داشت: شعبه چهارم پس از رسیدگی پرونده این مدیر عامل هتل را به پرداخت جزای نقدی به میزان 196 میلیون ریال در حق خزانه دولت محکوم کرد و پرونده جهت تایید نهایی  به شعبه دوم تجدید نظر ارجاع و شعبه تجدید  نظر رای صادره را تایید و این هتل را با ممهور نمودن مهر تخلف اول محکوم کرد.

استاندار دولت احمدی نژاد ، پنجشنبه های اراک را دوباره تعطیل کرد!

استاندار مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به ادارات و ارگان‌های دولتی روزهای پنج‌شنبه را در اراک تعطیل اعلام کرد.

مرکزی دیلی : بدون شک استان مرکزی شعبانی فرد را تا مدت ها فراموش نخواهد کرد ، این عدم فراموشی نه به علت عدم تمایل جناب آقای استاندار به پاسخگویی به افکار عمومی استان و نه به دلیل مشکلات ریز و درشت استان است ، بلکه یکی از دلایل این عدم فراموشی گفتار و رفتار متناقض جناب آقای استاندار علی الخصوص در واپسین روزهای سکانداری استان مرکزی است.

هنوز یادمان هست شعبانی فرد در یکی از اظهاراتش در اردیبهشت ماه اعلام کرده بود که “پس از نظرسنجی های متعدد از نمایندگان مجلس، کارمندان دولت، تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات و اصحاب رسانه لغو شد” و الان معلوم نیست چطور حضرتشان به این نتیجه رسیده اند که دیگر نظر نمایندگان ، تولید کنندگان ، خدمات دهندگان و اصحاب رسانه و شهروندان اراکی مهم نیست؟ مگر در این سه ماهه چه اتفاقی افتاده و یا چه شق القمری درباره اقناع افکار عمومی در این خصوص انجام شده که اینبار افکار عمومی و نخبگان اراکی را اینگونه نادیده می گیرند. 



جناب آقای استاندار ، با این بگیر نگیر های سلیقه ای که نمی شود حماسه اقتصادی خلق کرد! اینکه بخشی از مشکلات استان بر زمین مانده و مدیریت ارشد استان بدنبال برخی کارهای حاشیه ایست مشکلی از این شهر و استان حل نمی کند! امیدواریم ایشان پس از سالها به عطش افکار عمومی و رسانه ها به پاسخگویی صادقانه و البته مسئولانه در قبال رفتارها و تصمیم سازی های کلان استان به شایستگی پاسخ دهند و حداقل در این موضوع خاطره ای خوب را در ذهن اهالی استان مرکزی بجای بگذارند.

تاکید بر امثال این طرح ها که قبلا هم مشخص شده برآیند مثبت و مفیدی در استان نداشته را فقط و فقط می توان به اظهار به فعالیت تا آخرین لحظات تعبیر کرد که برای مدیری با سابقه ایشان کمی بعید به نظر می رسد…


به گزارش فارس از اراک، علی‌اکبر شعبانی‌فرد در این بخشنامه که امروز نسخه‌ای از آن به دفتر خبرگزاری فارس ارسال شده، آورده است: تعطیلی روزهای پنجشنبه ادارات اراک در راستای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و مهار تبعات زیانبار ناشی از آن، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش ترددهای درون شهری و تحکیم خانواده انجام شده است.

این بخشنامه می‌افزاید: این تصمیم در قالب اختیارات استانداران اخذ می‌شود و ساعات کار دستگاه‌ها از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۱۵:۳۰ تعیین شده است.

ساعات کار مراکز بهداشتی درمانی شبانه‌روزی، بیمارستان‌ها، فوریت‌های پزشکی، امدادی، مراکز نظامی و انتظامی، شهرداری‌ها، واحدهای عملیاتی، بانک‌ها، اورژانس و آتش‌نشانی‌ها از شمول این بخشنامه مستثنی است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که خللی در خدمات به مردم ایجاد نشود.

این بخشنامه تصریح می‌کند: مرحله آزمایشی تعطیلی روزهای پنجشنبه در سال گذشته به مدت سه ماه در اراک اجرا شده بود.

فعالان هوادار روحانی: مگر در استان مرکزی احمدی نژاد پیروز انتخابات شده است!

اعتراض فعالان ارشد ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در استان مرکزی : مگر در استان مرکزی احمدی نژاد پیروز انتخابات شده است !    

فرماندار احمدی نژاد ، استاندار روحانی

صدای اراک: در حالی که اخبار منتشر شده در چند روز اخیر از مطرح بودن جهار گزینه  مهندس محمد حسین مقیمی ، مهندس زاهدی ، بهمن اخوان و علی حسنی حکایت داشت ، شنیده شده است تلاش و لابی برخی جهت منتصب کردن فردی به نام علی آقازاده از تندرو ترین فرمانداران احمدی نژاد به نتیجه رسیده است.

بنا بر این گزارش مسعود سلطانی فرد که با رای اعتماد مجلس از راهیابی به کابینه باز مانده بودبا پیگیری جدی از طریق لابی نماینده شازند و با هماهنگی وزیر کشور قول انتصاب آقازاده را گرفته و این خبر دهان به دهان نقل و در دستور کار دبیرخانه هیات دولت نیز قرار گرفته است.

از سوی دیگر فعالان ارشد ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در استان مرکزی در بهت و حیرت فرو رفته و در اقدامی منسجم و هماهنگ جهت مقابله با این تصمیم هیات دولت بسیج شده و اعتراض خود را ابراز نموده اند. این فعالان سیاسی و انتخاباتی میگویند : به نظر می رسد هیات دولت گمان می برند در استان مرکزی احمدی نژاد و یارانش بوده اند که پیروز انتخابات شده اند نه مردمی که رای به تغییر دولت نهم و دهم داده اند.

کلنگ زنی عملیات احداث بزرگراه شهیدان رجایی اراک

طی مراسمی با حضور نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استان مرکزی عملیات احداث بزرگراه شهیدان رجایی اراک کلنگ‌زنی شد.

به گزارش فارس از اراک، معاون سیاسی و امنیتی استاندار مرکزی ظهر امروز در کلنگ‌زنی این پروژه، اظهار داشت: هفته دفاع مقدس فرصتی برای احیای ارزش‌های هشت سال جنگ تحمیلی است و باید از این فرصت نهایت بهره را برد.



ابوالقاسم نصراللهی افزود: هشت سال دفاع مقدس به برکت خون شهدا و همت و غیرت جوانان کشور، به عنوان برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ثبت شده و در تمام طول تاریخ و آینده نیز مایه مباهات ایران و ایرانیان خواهد بود.

وی تصریح کرد: باید با بازگویی ابعاد مختلف هشت سال دفاع مقدس، نسل جوان را از وقایع آن دوران آگاه کرد تا با هوشیاری بیشتری در برابر توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان بایستند لذا هفته دفاع مقدس فرصت مغتنمی است تا با برگزاری برنامه‌های متنوع، فرهنگ ایثار و شهادت را در نسل جوان نهادینه کرد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار مرکزی متذکر شد: دفاع مقدس یکی از حماسه‌های بسیار ارزشمند و یکی از ذخیره‌های ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

نصراللهی با اشاره به سفر رئیس جمهور به نیویورک، بیان داشت: همگان به خوبی شاهد هستیم امروز جامعه جهانی دیدگاه خود را نسبت به مواضع جمهوری اسلامی تغییر داده و حقوق مسلم ایران را در سیاست صلح آمیز هسته‌ای به رسمیت می‌شناسد و این حاصل ایستادگی و مقاومت مردم در برابر تحریم‌ها و فشارهای دشمنان است.

وی اذعان داشت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، نقشی اساسی در روند ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه دارد.

فرماندار اراک نیز گفت: امروز به برکت راهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی بر قله اقتدار و پیشرفت ایستاده است.

مسلم پورقاسمیان افزود: بالندگی و پیشرفت روز افزون ایران در عرصه‌های مختلف به دنبال فداکاری و از خود گذشتگی رزمندگان اسلام محقق شده است.

در این مراسم کلنگ احداث بزرگراه شهیدان رجایی بر زمین زده شد، طرح بزرگراه شهیدان رجایی از بلوار فرودگاه آغاز و تا میدان جهاد ادامه خواهد یافت و با ایجاد این بزرگراه از بسیاری از معضلات ترافیکی کاسته می‌شود.

زمین باغ ملی در شخم شائبه ها

عطر یاس: در حالی که بیش از 60 روز از اعتراضات مردمی در خصوص آلودگی هوا می گذرد، واکنش های مسوولان نیز مثل روزهای پایانی گرم سال رو به سردی نهاده است.



اگر چه مسوولان استانی بارها از مردم خواسته اند تا محل تجمعشان از مرکزی ترین نقطه شهر به مقابل دستگاه های دولتی انتقال دهند، اما معترضان بر اعتراض خود در میدان شهدا (باغ ملی) کماکان تا کاهش آلودگی هوا تاکید دارند. در این میان، اخیرا اقدامات دیگری در میدان مرکزی اراک صورت گرفته که تأمل و تفکر بسیاری را برانگیخته، کندمان یک شبه فرش پوش های میدان شهدا توسط شهرداری اراک آن هم درست در روز برگزاری تجمع همراه با بنری که آکنده از پوزش و عذرخواهی است شاید مسیر ذهن ها را از مسائل اجتماعی و زیست محیطی کمی آن طرف با سایه ای از سیاست منحرف کند. این در حالی است که کندمان ها چند روزی است که بدون هرگونه اصلاح و عملیات دیگری رها شده اند تا اگر مسیر مسوولان اصلاح نشد، مسیر مردم دچار مشکل شود و این انعکاس و واکنشی است که در آخرین گام های پاسخ دهندگان نشان داده شد. حال اعتراضات نسبت به این اقدام شهرداری دامنه گسترده تری یافته و به نظر می رسد این اقدام حرارت بیشتری را در عدم رضایتی اراکی ها ایجاد کرده است.


مسوولان عملا سکوت کرده اند


ساوجی، با بیان این مطلب که تمام مسائل و مباحث جنبه سیاسی یافته است، گفت: بارها نسبت به آلودگی هوا گزارش، بروشور، تراکت پخش شد و اطلاع رسانی لازم صورت گرفت اما چه تاثیری بر کاهش آلودگی داشت.
وی گفت: مردم به این نتیجه رسیده اند که باید هوای سالم و پاک داشته باشند و برای احقاق حقشان مثل تمام راهپیمایی هایی که صورت می گیرد و خودجوش است باید خود دست به کار شوند. اما مسوولان باز هم بی تفاوت نسبت به این اعتراضات سکوت اختیار کرده اند. اگر سکوت زبانی نباشد اما عملا سکوت کرده اند.


شروع عملیات تغییر کف پوشی های میدان شهدا و رها کردن آن یک برخورد است


 شریفی هم گفت: این اقدام شهرداری جز یک برخورد بیشتر نمی تواند باشد. شهرداری که یک سازمان دولتی نیست. اما عملیاتی که صرف کف پوشی های میدان شروع کرده و آن را رها نموده است تنها نشان دهنده یک چیز است که مردم حتی به خاطر نفس کشیدن هم اعتراض نکنند.


با این نوع برخوردها تنها چهره شهر کدر تر می شود


سلیمانی هم با اشاره به این موضوع که چطور می شود گزاردن تمام کف پوش های پیاده روها و خیابان های اطراف را که محل تردد صدها رهگذر است را رها کند و تنها به تغییر و تعویض کف میدان بپردازد؟گفت: مردم متوجهند و می فهمند. شاید اگر به جای این همه وقت و هزینه و انرژی که صرف تفکر برای فراموشی موضوع می کردند، برای عاملان آلودگی جایگزین می کردند، نه اعتراضی بود و نه کندمان دیگری. با این نوع برخوردها تنها جلوه و وجهه شهر اراک کدرتر می شود.

طرح ترافیک محدوده مرکزی اراک به بن بست رسید

وقایع استان- حمید میرنژاد: بر اساس مصوبه سال 90 شهرداری و پس از تایید شورای ترافیک اراک مقرر گردید به منظور تسهیل در عبور و مرور وسایل نقلیه عمومی در محدوده مرکزی شهر و همچنین کاهش میزان آلودگی هوای این منطقه، لاین سمت چپ خیابان امام خمینی(ره) حد فاصل میدان ولیعصر و خیابان محسنی به مسیر ویژه اتوبوس و تاکسی اختصاص داده شود.



عکس: هوشمند سازی ترافیک اراک - عکس: شهاب بوالحسنی


بر اساس مصوبه این شورا همچنین قرار شد خیابان شهید رجایی از سمت میدان شهدا به سمت بلوار شهید قدوسی یک طرفه شود و خط ویژه این خیابان حذف گردد. همچنین خط ویژه خیابان شیخ فضل اله نوری نیز در این صورت حذف خواهد شد.
این طرح که به اعتقاد برخی کارشناسان حلاّل بسیاری از مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر خواهد بود، با وجود قول مدیران و حتی نصب تابلوهای راهنمایی همچنان اجرا نشده است.با این حال شنیده ها حاکی است اجرای این طرح بنا به دلیل آنچه نقص های اساسی آن خوانده می شود متوقف شده و نیاز به بازنگری دارد.


آبایی عضو شورای شهر اراک در گفتگو با خبرنگار وقایع استان ضمن تایید خبر فوق گفت: این طرح نیاز به بازنگری اساسی دارد و تا مشخص شدن نتایج آن فعلا این طرح اجرایی نمی شود. رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر در ادامه افزود: طرح های ترافیکی باید از بررسی دقیق تری برخوردار باشنــد و نمی توان بدون مطالعه یک طرح را اجرا کرد.


هنوز مشخص نیست چرا و چگونه طرحی که تا دیروز همگان اعم از مسئولین شهری و راهنمایی و رانندگی مدافع اجرای آن بودند، یک شبه اشکالات اساسی پیدا کرد و منتفی شد. طرحی که مسئولین قول اجرای آن از تاریخ 6 شهریور را داده بودند امروز و با گذشت حدود یک ماه هنوز در بلاتکلیفی مانده است.


آیا عدم اجرای این طرح و دیگر طرح ها نشانگر عدم مطالعه و کارشناسی دقیق از سوی مسئولین است و یا بیانگر ترس مدیران از پافشاری بر تصمیم گیری هاست؟