اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها
اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

انصاری: طرح ترافیک در مرکز شهر اراک باید اجرایی شود

تسنیم: مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی گفت: طرح ترافیک در مرکز شهر باید اجرایی شود تا از میزان آلودگی هوای ای منطقه کاسته شود.

به گزارش تسنیم از اراک، امیر انصاری در بازدید از سرپرستی خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی اظهار کرد: خودروها سهم به سزایی در آلایندگی هوا دارند که طرح هایی مختلفی برای کاهش آلایندگی آنها پیشنهاد شد که از جمله آنها اجرایی کردن طرح ترافیک در مرکز شهر بود که شورای ترافیک این کار را انجام نداد.

وی با درخواست از شهرداری و شورای شهر تصریح کرد: درخواست سازمان حفاظت محیط زیست از شهرداری و شورای شهر این است روزهایی را به عنوان طرح زوج و فرد در مرکز شهر اعلام کنند زیرا این طرح ثاتیر های مثبتی دارد که متاسفانه تا کنون عملیاتی نشده است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی گفت: قرار گرفتن استان در مجاورت شهر های بزرگ سبب سر ریز جمعیت و صنعت به این استان شده و از طرفی در مسیر خطوط ارتباطی شرق - غرب و شمال - جنوب و در مسیر انتقال خطوط آب و برق و گاز قرار گرفته که هرکدام از این عوامل به نوبه خود محیط زیست استان را با خطر جدی مواجه می کند و آثار و تبعات بد آن گریبانگیر استان شده است.

وی با اشاره به تعداد روزهای آلوده استان افزود: تعداد روزهای هوای آلوده در شهرهای اراک، شازند، ساوه و دلیجان بیش ار 50 درصد روزهای سال است و آب و خاک و سایر منابع نیز در معرض تهدید و تخریب است.

انصاری تصریح کرد: خشکسالی های متعدد و تغییر میزان کمی آب و افت آب های زیرزمینی و ورود پساب ها، منابع زیرزمینی را در معرض تهدید و تخریب قرار داده است.

وی گفت: بر اساس قوانین بالا دستی چشم انداز 1404، محیط زیستی سالم است که محور آن انسان سالم است و آلودگی هوا از برنامه 5 ساله دوم به بعد در اولویت پیگیری بوده و اراک به عنوان شهری با هوای آلوده شناخته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی افزود: سال 86 طرح جامع آلودگی هوا اراک مورد توجه قرار گرفت در این طرح برای کاهش آلودگی هوای در بخش حمل و نقل ساخت تقاطع های غیر هم سطح در دستور کار قرار گرفت که در حوزه صنعت، صنایع داخل شهر مانند آلومینیم باید به بیرون شهرمنتقل شوند که به دلیل کمبود اعتبارات این طرح اجرایی نشده است .

وی با اشاره به جلسات و کارگروهای کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: 70جلسه برای کاهش آلودگی هوا از سال 86 تا کنون داشته ایم که بخش عمده آن از سال 89 به بعد با افراد متولی این کار مانند شهرداری، شورای شهر، صنایع و شرکت گاز، سمن ها، نماینده ها و استاندار و غیره تشکیل شد که محیط زیست به عنوان دبیر جلسه حساسیت ها و خواست های مردم را منتقل کرد.

انصاری گفت: این جلسات و کارگروه ها نتایج خوبی داشته و منجر به احداث 5 تقاطع غیر هم سطح احداث شد و 7 تقاطع غیر هم سطح دیگر نیز در حال احداث است.

وی افزود: در حوزه مدیریت پسماند جلسات متعددی گذاشته شد که با توجه به اضافه شدن دو شهر کرهرود و سنجان به اراک طرح مدیریت پسماند باید توسعه پیدا کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی با اشاره به اولویت های این سازمان برای شهر اراک تصریح کرد: اولویت محیط زیست اراک، کاهش آلودگی هوا، مدیریت پسماند و حفظ فضای سبز موجود و افزایش آن است.

وی تفکیک از مبدا زباله ها در اراک را زیر 5 درصد دانست و گفت: این رقم بسیار کمی است و شهرداری باید در این زمینه تلاش بیشتری نماید، زباله طلای کثیف است و نباید دفن شود بلکه باید بازیافت شده و به چرخه طبیعت بازگردانده شود.

انصاری با اشاره به درصد خودرو های مرکز شهر افزود: در مرکز شهر می بایست 70 درصد خودروها عمومی و 30 درصد شخصی باشد که این در اراک کاملا برعکس است و 86 درصد خودروها شخصی و 14 درصد خودروها عمومی است.

وی تصریح کرد: تعدادی از اتوبوس های شرکت واحد نیز گازوئیل سوزند و استانداردهای محیط زیست را ندارند و  متولی این کار شهرداری است که باید همکاری کند و از سهم 48 درصدی آلودگی خودروها بکاهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.