اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها
اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

موش‌ها، دوندگان قبراق پیاده‌روهای اراک!

‌موش‌ها موجوداتی هستند که هرچند دیدن آنها در جوی آب و خیابان‌ها دیگر دور از انتظار نیست اما، هر بار دیدنشان شوک ناگهانی به افراد وارد می‌کند.


حضور موش در شهرها چهره شهر را به هم می‌زند اما، ظاهراً از بین بردن آنها به قدری دشوار است که مدیران شهری را از تلاش برای از بین بردنشان منصرف کرده است.

با نزدیک شدن به سال نو همه مردم در تکاپو و خانه‌تکانی هستند و مسئولان شهری نیز برای استقبال هرچه باشکوه‌تر از بهار اقدامات نظافتی و زیباسازی شهری را در رآس امور قرار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) - منطقه مرکزی، اراک تازه کلانشهر شده با قدمتی در حدود دو قرن هنوز با چالش‌های بسیاری در امور شهری مواجه است که یکی از این چالش‌ها حضور موش در سطح شهر است که به راحتی در میان شهروندان شهر در رفت‌وآمد هستند.



طبق نظرات کارشناسان بهداشت محیط، رسیدگی به وضعیت موش‌ها در شهر اراک از دو جنبه بهداشتی و اقتصادی قابل اهمیت است. جمعیت و زاد و ولد موش‌ها بسیار زیاد است، به طوری که تعداد دقیق آنها قابل برآورد نیست.


  


موش‌ها به دلیل خسارت زدن به مواد غذایی و پایین آوردن ارزش آنها و انتقال و انتشار بیماری‌ها، مورد تنفر انسان هستند و برای بسیاری افراد ایجاد ناراحتی، انزجار و مزاحمت می‌کنند.

عدم رعایت اصول پاکیزگی شهر توسط شهروندان، جمع‌آوری نکردن صحیح زباله در سطح خیابان‌ها، کوچه‌ها و همچنین ورود فاضلاب اماکن به درون جوی‌ها و عدم تجهیز شهر به سیستم دفع فاضلاب شهری از جمله عوامل وجود موش در شهر است.

این روزها که به بهار نزدیک‌تر می‌شویم انتظار می‌رود که چهره شهر بیشتر و بیشتر به استقبال بهار برود اما، حضور موش‌ها و به نوعی رژه رفتن آنها در پیاده‌روهای شهر و خودنمایی کردن در مقابل چشم شهروندان تنها چیزی را که به ذهن متبادر می‌کند این است که شاید اقدامات شهرداری برای نظافت بویژه در آستانه نوروز فقط در حد رنگ‌آمیزی کردن شهر است تا پاکسازی آن!

طرح ضربتی مبارزه با جوندگان در حال اجراست

محمدحسین ساده‌وند سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص مبارزه با این جوندگان موذی گفت: در راستای خدمت‌رسانی هر چه بهتر و بیشتر، به منظور کاهش آلودگی‌های ناشی از جوندگانی چون موش و همچنین جلوگیری از سرایت بیماری‌های خطرناک و تماس‌های شهروندان، اجرای طرح مبارزه با جوندگان در سطح شهر اراک به صورت ضربتی و فعال در سه منطقه در حال انجام است.

وی با اشاره به اقداماتی جهت جمع‌آوری جوندگان در اراک از انجام اقدامات ‌آموزشی خبر داد و افزود: به منظور اطلاع‌رسانی به شهروندان برای رعایت امور بهداشتی 360 بنر در سطح شهر نصب شده است، پنج هزار بروشور و هزار عدد تله چسبی نیز به کار گرفته شده است.

ساده‌وند تصریح کرد: دو هزار و 180 کیلوگرم سم جهت پاکسازی کلیه مناطق به صورت روزانه توسط اکیپ طرح ضربتی نیز استفاده شده است.

وی طعمه‌گذاری و پایش سطح منطقه و جمع‌آوری سرلاشه‌ها را از جمله اقدامات اصلاحی برای مبارزه با جوندگان در سطح شهر عنوان کرد و گفت: با توجه به پایان قرارداد شرکت کمک‌کننده در این راستا سازمان مدیریت پسماند به منظور انجام فعالیت‌های ضربتی و بنا بر نیاز، اقدام به تشکیل اکیپ موقت کرده است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک اضافه کرد: این اکیپ در ایام نوروز نیز فعال خواهند بود. از ابتدای اردیبهشت امسال نیز اکیپ ثابت جهت تقویت طرح مبارزه با جوندگان فعال بوده است و در سال آینده نیز به کار خود ادامه خواهد داد.

با اقدامات صورت گرفته و یا در حال انجام، حضور این جوندگان در سطح شهر حاکی از چند پیام است: اینکه یا موارد سمی دیگر به بدن موش‌ها اثر ندارد یا طعمه‌گذاری‌ها در جایی که اصلاً موش وجود ندارد انجام می‌شود و یا اینکه ...!

به هرحال در شرایط کنونی که سال نو نزدیک است و قطعاً مسافران نوروزی سری به شهر اراک خواهند زد لازم است که مسئولین با جدیت بیشتری کار پاکسازی شهر از لوث وجود موش‌ها را در برنامه خود قرار دهند.

خبرگزاری ایسنا پیش از این نیز در گزارشی که شهریورماه سال جاری تحت عنوان «‌حکمرانان قدرتمند جوی‌های آب را جدی بگیرید! » تهیه شد به این معضل که همچنان پابرجاست پرداخته بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.