اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها
اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

اراک؛ از سفیدی برف تا تیرگی گرد و خاک

علی حیدر شاه حسینی-ایرنا - بارش چند برف سنگین در اراک پس از چند سال خشکسالی موجبات خوشحالی مردم را فراهم آورد اما برخی اقدامات در پاکسازی معابر، چالشهای زیست محیطی این شهر را دامن زده است.

هر چند بارش برف مشکلاتی را برای مردم به وجود می آورد ، اما مردم به دلیل تاثیر بارندگی در تغدیه سفره های آب زیرمینی و نیز پاکیزگی هوا، شکر این نعمت را به جای می آورند ولی بعد از آب شدن برفها چیزی جز تیرگی و خاک بر جای نمی ماند وکام مردم نیز که چندی از بارش برف شیرین شده، دوباره تلخ می شود.


مخلوط ماسه و نمک که به عنوان ابزار مدیریت شهری برای راهگشایی معابر و مهار یخبندان در سطح خیابانها پراکنده می شود، بعد از آب شدن برفها، نه تنها چهره شهر اراک را زشت می کند، بلکه بنابر اعلام حفاظت محیط زیست ، به عامل عمده تشدید آلودگی هوای این شهر تبدیل می شود.

این مخلوط که برای آسفالت معابر نیز زیانبار است، با عبور خودروها به هوا برمی خیزد و فضا را تیره و تار می کند ، بطوریکه عمق دید کاهش یافته و سلامت شهروندان بیش از پیش تهدید می شود.

اراک که پیش از برف، با آلودگی ذرات ریز گرد و غبار موجود در هوا دست و پنجه نرم می کرد، پس از آب شدن برفها، با پدیده گل و لای خشک شده نیز روبرو می شود.

گل و لای خشک شده در مواردی به حدی است که در برخی خیابانهای شهر، شمشاد ها به چوبهای گلین همانند شده و به جای زیبایی بر زشتی مناظر شهری می افزایند.

هر چند استفاده از روشهای نوین و استفاده دستگاههای مکانیزه برفروب یکی از انتظارت شهروندان است که باید در برنامه میان مدت شهرداری اراک قرار گیرد ولی در کوتاه مدت نیز باید شستشوی خیابانها و معابر انجام شود.

استفاده از فناوری های جدید که به آسفالت و از آن مهمتر به محیط زیست آسیب نرساند باید در دستور کار جدی اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری اراک قرار گیرد چرا که اراک دارای اقلیمی سردسیر است و انتظار بارش برف در آن دور از انتظار نیست.

بر اساس برخی گزارش ها، در تهران از ماده ای جدید به نام برفابه در هنگام بارش برف استفاده شده که تاثیرات سوء زیست محیطی نداشته و آسفالت را نیز تخریب نمی کند .

استفاده از چنین موادی نباید از نظر مسوولان و برنامه ریزان شهری اراک دور بماند و کارشناسان محیط زیست نیز باید مسوولان شهری را با معرفی مواد و روش های بی خطر یاری دهند.

برخی ماشین آلات برفروب جدید نیز در نظام مدیریت شهری کلانشهرها استفاده می شود که می طلبد شهرداری اراک برای خرید این تجهیزات سرمایه گذاری کند و از روشهای سنتی و با تاوان سلامتی سنگین روی گرداند.

انتظار شهروندان از نمایندگانشان در شورای اسلامی شهر و مدیران شهری این است که نهضت پاکسازی معابر از بازمانده های ماسه و نمک را با تمامی ماشین آلات آتش نشانی و دیگر سازمانهای وابسته به شهرداری آغاز کنند و هیولای آلودگی که نفس مردم اراک را بند آورده، مهار کنند.

تحقق مطالبه مردم اراک برای پاکسای معابر از گل و لای به جای مانده از برف، قدردانی بیشتر مردم از مدیران و گارگران زحمت کش شهرداری را که در روزهای برفی به نمک پاشی و برفروبی مشغول بودند، را به همراه دارد.

نظرات 1 + ارسال نظر
قیمت تبلت سه‌شنبه 8 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:34 http://e-tablet.ir/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AA%D8%A8%D9%84%D8%AA/

وای به حال ملت بیچاره

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.