اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها
اراک; کلانشهر من

اراک; کلانشهر من

به امید شهری آباد و پاک برای تمام اراکی ها

طرح زیست محیطی گاز رسانی به کوره های آجرپزی اراک آغاز شد

ایرنا- عملیات اجرایی طرح زیست محیطی گازرسانی به کوره های آجرپزی مرزیجران اراک به عنوان یکی از مصوبات محوری کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای اراک که چندی پیش با حضور معاون رییس جمهوری برگزار شد،روز دوشنبه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل شرکت گاز استان مرکزی در این مراسم گفت: این طرح با هدف گازرسانی به 20 کوره آجرپزی منطقه مرزیجران اراک و مهار و کاهش آلاینده های آنها آغاز شده و مدت اجرای آن شش ماه است.

«محسن کهوند» افزود: برای گارزسانی به این کوره های آجرپزی ، 12 هزار متر شبکه و دو عدد ایستگاه تقلیل فشار تی بی اس و سی جی اس به ظرفیتهای 10 و 20 هزار متر مکعبی ایجاد می شود.


وی توضیح داد: بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک که با حضور دکترابتکار برگزار شد 35 میلیارد ریال اعتبار از منابع استانداری مرکزی و مشارکت کوره داران برای گازرسانی پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی خاطرنشان کرد: کوره های آجرپزی مرزیجران سالانه 25 تا 30 میلیون لیتر مازوت مصرف می کنند که با توجه به برابری ارزش حرارتی مازوت و گاز به همین میزان گاز جایگزین سوخت این واحدها خواهد شد.

کهوند ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت سوخت گاز پایین تر از مازوت است برای کوره داران مقرون به صرفه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: مطالعات مهار آلایندگی کوره های آجرپزی به عنوان یکی از کانونهای بحران آلودگی هوا از سال 83 با همکاری مرکز پژوهشهای استانداری ، کارگروه صنعت و معدن و کارگروه آلودگی هوا کلید خورده و پیشنهاداتی چون ایجاد شهرک سفال و انتقال واحدهای آلاینده به آن، تثبیت واحدها و گازرسانی به انها و بحث ارتقای فناوری پیگیری و مطرح شده است.

  


«امیرانصاری» افزود: 212 کوره آجرپزی در استان مرکزی وجود دارد که 32 واحد آن در شهرستان اراک مستقر است و 20 واحد به صورت تجمعی در مرزیجران قرار دارند.

وی بیان کرد: گازرسانی به واحدهای پراکنده کوره آجرپزی اراک انجام شده ولی واحدهای مستقر در مرزیجران که در مسیر باد به سمت اراک قرار گرفته، باقی مانده بود.

وی توضیح داد: کوره های آجرپزی مرزیجران با مصرف سوخت مازوت سالانه 750 تن گاز دی اکسید گوگرد در فضای شهر اراک متصاعد می کنند که علاوه بر تاثیر مستقیم بر کیفیت هوای اراک منابع آب و خاک را نیز به شدت آلوده می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: یکی از مباحث جدی در خصوص کوره های آجرپزی ، تعیین تکلیف محدوده برداشت مواد اولیه است که طبق قانون باید با همکاری جهاد کشاورزی سامان بگیرد.

انصاری اضافه کرد: بنا بر قوانین و ضوابط موجود فروش خاک اراضی کشاورزی و اراضی مرتعی ممنوع است و در استان باید موضوعات مربوط به این قوانین با دقت اجرایی شود.

وی گفت: مشارکت فعالانه کوره داران آجر در برنامه خوداظهاری و پایش آلودگی امری اجتناب ناپذیر است و شاغلان این حوزه باید هر سه ماه یکبار توسط یک آزمایشگاه معتمد وضعیت آلایندگی خود را به محیط زیست اعلام کنند و در صورت اهمال بر اساس ماده 192 قانون برنامه مشمول اعمال ماده 30 می شوند.

فرماندار شهرستان اراک نیز گفت: اجرایی شدن برنامه گازرسانی به کوره های آجرپزی اطراف اراک فصلی مهم در اقدامات کاهش الودگی هوا و خواسته دیرینه مردم اراک است.

«مسلم پورقاسمیان» افزود: اختصاص بودجه برای این طرح که از اولویتهای کاری استان است در شرایط تحریم کاری سخت بوده و بر اساس قانون با بهره برداری از این طرح اجازه مصرف مازوت به هیچیک از واحدهای اجرپزی داده نخواهد شد.

وی عنوان کرد: کوره داران باید در فرصت شش ماهه ایجاد شبکه گازرسانی ، تجهیزات داخلی کوره ها را تغییر و بهسازی کنند و به اجرایی شدن کار شتاب بخشند.

مشاور تشکلهای کورهداران آجر اراک نیز در این مراسم گفت: 32 کوره آجرپزی اراک با ظرفیت تولید 400 هزار تن در سال در مجموع 700 شغل مستقیم و پنج هزار شغل جانبی را ایجاد کرده اند که دو سوم این کوره ها در منطقه مرزیجران مستقر است.

«رضا عبداللهی» افزود: کوره داران برای تغییر در سیستم سوخت به دو میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارند که در این مرحله حمایت دولت در اعطای تسهیلات به آنها ضروری است.

وی توضیح داد: گارزسانی به کوره های آجرپزی به عنوان یک مرحله گذار و درمان اضطراری دیده شده و نیاز است که تصمیم سازان استان مرکزی برای ارتقای فناوری سنتی که با اتلاف منابع آب و خاک و انرژی همراه است با روشهای نوین تونلی برنامه ریزی کنند.

وی بیان کرد: ایجاد هر کوره آجرپزی مدرن (تونلی) حداقل به یکصد میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد که درصورت تحقق آن هر واحد توان تولید 500 هزار تن آجر با کیفیت و قابل رقابت را خواهد داشت.

از 17 مصوبه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای اراک که ماه گذشته در اراک برگزار شد در هفته جاری دو مصوبه اجرایی شده است.

خروج 70 دیگ خطوط قدیم شرکت ایرالکو و گازرسانی به کوره های آجرپزی منطقه مرزیجران اراک دو مصوبه محقق شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.